Evropská vesmírná agentura poprvé zažehne obří raketový motor. Bude pohánět rakety nové generace
Důležitou zkoušku obrovského raketového motoru s označením P120C, který bude sloužit jako základní stavební kámen nových raket, uskuteční v následujících dnech ESA na kosmodromu v jihoamerickém přístavu ve Francouzské Guayaně. Raketová pohonná jednotka bude zažehnuta na dobu dvou minut.
Obří raketový motor vysoký jako čtyřpodlažní budova spaluje tuhá paliva, což je dnes poměrně vzácné. Tato technologie je prakticky vysloužilá a většina dnešních raket spoléhá na tekutá paliva, jako je kryogenní kyslík a vodík. Tyto motory se oproti motorům na tuhá paliva mohou pochlubit mnohem vyšší účinností. Motory na kapalná paliva také umožňují plynulou regulaci výkonu, což je nezbytná vlastnost pro rakety (např. Falcon 9), které dokáží přistát zpět na Zemi.
Kapalné motory ale mají také své nevýhody. Zásobování motoru kapalnou směsí vyžaduje mnohem složitější konstrukci, velké množství elektroniky, senzorů, ventilů a dalších součástí, které značně prodražují vývoj celého systému i jeho provoz. Oproti pevným palivům, které mohou být v raketě připraveny delší dobu, je nutné tekutá paliva do rakety tankovat bezprostředně před startem a složité je také jejich skladování. Raketové motory na pevná paliva jsou také považovány za nejbezpečnější technologii pro pohon raket.
Evropská vesmírná agentura ESA chce použít dvě jednotky P120C jako pomocný pohon pro raketu Ariane 6, který poskytne dodatečný tah během vzletu. Pro raketu Vega-C však plánuje motory P120C jako hlavní zdroj tahu.
Pokud vše půjde podle plánu, ESA bude pokračovat v testování motoru. Poprvé by měl obrovský raketový motor vynést na oběžnou dráhu raketu Vega-C ke konci roku 2019. Raketa Ariane 6 by měla poprvé vzlétnout o rok později, tedy v roce 2020. Inženýři nyní během testu musí ověřit parametry motoru, aby zjistili úroveň výkonu, tahu, dynamiky a mechanické integrity konstrukce. Dále čtěte: (Ruská vesmírná zásobovací loď pokořila světový rychlostní rekord).