Největší spalovací motor na světě je velký jako pětipatrový dům. A ten nejmenší zase téměř neuvidíte
S výstavbou obřích kontejnerových lodí a tankerů souvisí pochopitelně i poptávka po motorech, které by tyto obry světových oceánů byly schopny pohánět. A tak vznikají opravdová monstra.
Dieselový motor navržený finskou společností Wärtsilä je opravdu po všech stránkách obdivuhodný. Při délce 30 metrů a výšce téměř 14 metrů připomíná spíše obytný pětipatrový dům.
Motor s označením Wärtsilä-Sulzer RTA96-C vyrobili podle návrhu zmíněné firmy v Japonsku. Jedná se o řadový čtrnáctiválec s kubaturou neuvěřitelných 25,5 m3. Na jeden z jeho 14 válců tedy připadá objem 1 820 litrů. Průměr jednoho válce je téměř metr a zdvih 2,4 metru. Maximální otáčky motoru dosahují 102 otáček za minutu. Celý motor váží 2 300 tun. Jenom více než třináctimetrová kliková hřídel má hmotnost 300 tun. V tomto článku se můžete seznámit s podivuhodným čtrnáctimetrovým podzemním hadem.
Není divu, že tento „motůrek“ má také apetit odpovídající jeho rozměrům. Při úsporném režimu spotřebuje za hodinu více než 6 000 litrů paliva. A pokud přidáte takzvaně „na plný céres“, vyskočí hodinová spotřeba na 14 tun paliva za hodinu! Ale spotřebě odpovídá i výkon. Při zmíněných maximálních otáčkách je výkon motoru 80 150 kW nebo, chcete-li, 109 000 koní. Kontejnerové lodi o délce 400 metrů tak dokáže udělit rychlost přes 30 uzlů, tedy 55 kilometrů za hodinu.
Živit takovou obludu ovšem také není zadarmo. Hodina provozu, podle okolností, stojí asi 80 000 korun.
A když už jsme v úvodu zmínili nejmenší spalovací motor na světě, tak tím je Wankelův rotační motor, který má vše, co má skutečný motor mít, tedy spalovací a výfukové komory i převody a navíc je vše funkční. A rozměry? Je velký jako špendlíková hlavička!