Seznamte se s nejdelším teréňákem na světě. Jeho délka je opravdu neuvěřitelná!

Pozemní vlak byl opravdu pozoruhodné monstrum
📷
Další 1 fotografie v galerii
 Auto-Moto 
22. června 2018 10:59 / Internet
  7   0
Lidé už dokázali vytvořit neuvěřitelná technická monstra. Americký výrobce se zapsal do historie výrobou nejdelšího terénního vozidla na světě. Ještě zajímavější je, že vozidlo opravdu bez problémů fungovalo.

Robert Gilmour LeTourneau (1888 – 1969), který se narodil v Richfordu ve státě Vermont, byl neuvěřitelně nadaný technik a vynálezce. Jeho vynálezy na přelomu století a až do padesátých let minulého století zcela změnily provádění zemních prací v USA. Vymyslel a zavedl řadu inovací, jako jsou třeba elektrický pohon stavebních strojů nebo mobilní vrtné plošiny.

A počátkem padesátých let minulého století přišel s unikátním konceptem vozidel pro dopravu těžkých nákladů do vzdálených míst, kam nevedly ani silnice a ani železnice.

Vymyslel a sestrojil pozemní vlak tažený „lokomotivou“ s dieselelektrickým generátorem, který vyráběl elektřinu pohánějící elektromotory v každém kole „vagonů“. Aby byla celá souprava řiditelná, byly jednotlivé vozy vybaveny otočnými nápravami a v zatáčkách tak jela všechna kola přesně ve stopách lokomotivy. Obří podhuštěné pneumatiky pak celé soupravě umožňovaly snadný pohyb i po sypkém povrchu a po sněhu.

Vývoj tohoto kolového monstra pak vyvrcholil v roce 1958 verzí TC-497. Tu už poháněly čtyři turbínové motory s celkovým výkonem 4 680 koňských sil. Obří kola byla vysoká tři metry, kabina byla ještě o šest metrů vyšší a celý “vlak” byl dlouhý 170 metrů! Maximální rychlost soupravy dosahovala sice jen asi 30 kilometrů za hodinu, ale dokázala uvést 150 tun nákladu a takto naložená ujet přibližně 600 km. Celý koncept navíc umožňoval přidávat další vozy a pro ně potřebné agregáty na výrobu energie. Celková délka soupravy tak mohla teoreticky dosáhnout libovolné délky. O unikátním automobilu pro země třetího světa se dočtete v tomto našem článku.

LeTourneau měl však trochu smůlu. Přesto, že jeho pozemní vlak byl plně funkční, zastavil ho pokrok v jiném oboru, totiž letectví. Jeho sice funkční, ale přece jen hodně pomalé soupravy nahradily nově vyvíjené přepravní vrtulníky. Unikátní pozemní vlaky tak skončily dílem v muzejních sbírkách a dílem, bohužel, na vrakovištích.

Karel Kovka | inStory.cz
Kam dál?
Značka Hyundai představila koncept nového SUV
Skandál s emisemi nekončí? Problémy má i Mercedes-Benz
Češi se postarali o největší překvapení mezinárodního srazu veteránů!
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Rodí se přelomová pomůcka pro všechny houbaře

Dům a zahrada

Zařizujete obývák? Nezapomeňte na drobnost, která dodá pokoji ten pravý šmrnc

Cestování

Polský poloostrov Hel: Pohodové koupání i surfování v ráji cyklistů