Nový nadzvukový letoun nebude mít okna pro piloty. Místo toho poslouží moderní technologie

 Letectví 
05. listopadu 2021 13:03 / Mirka Malá
  10
📷
2 fotografie v galerii
Tento nadzvukový zázrak bude plný nových technologií NASA
Nadzvukové létání je zase o krůček blíže, i když už tu vlastně jednou bylo díky legendárním Concordům. Nyní je blízko letoun X-59 QueSST, jehož systém byl úspěšně otestován.

Výzkumníci z Langley Research Center NASA úspěšně dokončili řadu testů pro eXternal Vision System (XVS) nadzvukového letadla X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST), a to včetně testů za letu a testů strukturální stability.

Letoun bez oken

XVS tak nyní výrobce Lockheed Martin může nainstalovat do svého letadla a složit další díl nadzvukové skládačky komerční letecké dopravy. Letoun QueSST je skutečně technologickým skvostem. Kromě toho, že se nám nad hlavami bude prohánět nadzvukovou rychlostí, neměl by za sebou nechávat žádnou výraznou zvukovou stopu, kromě takového malého bouchnutí. A tím by se mohl stát prvním nadzvukovým strojem, který by mohl od úřadů dostat povolení ke komerčním letům.

Aby to ale bylo proveditelné, inženýři NASA zkonstruovali jedinečně tvarované letadlo s prodlouženou přídí, která vyžaduje, aby kokpit byl umístěn nízko v hlavní části letadla, takže tam nezůstalo místo pro okno, kterým by piloti mohli vidět ven. A tak výhled musí nahradit technologie.

XVS jako zobrazovací systém

A o tom je právě eXternal Vision System. XVS je dopředu směřující multikamerový a zobrazovací systém, který zobrazuje vzdušný prostor před letounem. 4K monitor slouží jako centrální okno, které pilotovi umožňuje bezpečně vidět provoz na jeho dráze letu a zároveň poskytuje grafická letová data v rozšířené realitě pro přiblížení, přistání a vzlety.

"Naším cílem bylo vytvořit elektronické prostředky vidění pro piloty X-59, které poskytují úroveň výkonu a bezpečnosti ekvivalentní nebo lepší než okna směřující dopředu,“ řekl Randy Bailey, vedoucí subsystému XVS. Testování technologie XVS za letu proběhlo na jedničku, a to i při různých scénářích letových testů, aby se shromáždily údaje o schopnosti pilota vidět a manévrovat kolem jiného letadla ve vzdušném prostoru. Výzkumníci poté provedli také test schopnosti pilota detekovat další letadla létající poblíž.

Nyní přijde na řadu série testů, které mají úřady přesvědčit o tom, že tento technologický zázrak skutečně nebude zanechávat žádnou výraznou zvukovou stopu a bude tedy použitelný pro létání prakticky do všech částí světa. Dále čtěte: Americké letectvo dostane nové létající rušičky nepřátelské komunikace.

Zdroj: NASA.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

George Clooney prozradil, proč odmítl kšeft za 35 milionů dolarů za jeden den práce

Styl

Tyto kosmetické nápady z TikToku byste zkoušet neměly. Mohly by poškodit vaši pleť

Dům a zahrada

Je čas na barborky. Proč a jak se o ně postarat? Nezapomeňte je ponořit do teplé vody

Zavřít reklamu