Vyřazené "neviditelné" americké letouny, které změnily způsob boje, jsou opět vidět ve vzduchu. Co tam dělají?
F-117 Nighthawk poprvé vzlétl 18. června 1981. Do výzbroje byl zaveden v říjnu 1983. Jediným uživatelem těchto letounů bylo americké letectvo (USAF). Americká vláda F-117 nikdy neuvolnila pro vývoz, aby se technologie ani omylem nedostala do rukou nepřátel. Výjimku nedostaly ani Velká Británie, Izrael či Japonsko. Americké letectvo vyřadilo F-117 oficiálně z výzbroje v dubnu 2008.
Nástup nové generace
Důvodem k tomuto kroku byla jednak úprava stíhaček F-22 Raptor pro nesení bombardovací výzbroje, a dále zahájení výroby letounů F-35 Lightning II primárně určených pro údery na pozemní cíle.
V obou případech se jedná o druhou generaci obtížně zjistitelných (stealth) letounů vyvíjených na mnohem výkonnější výpočetní technice, která dokáže pracovat nejen s rovnými plochami, ale i se zakřivenými tvary. Díky tomu mají nové letouny výrazně lepší aerodynamické charakteristiky a dosahují nadzvukových rychlostí.
Navíc jsou po odhození výzbroje schopny postarat se samy o sebe, zatímco F-117 potřebovaly řadu podpůrných letounů a stíhací krytí. To vše se samozřejmě promítalo do ceny operací.
F-117 měla na kontě jednu ztrátu, když se srbské 250. protiletadlové brigádě pod velením plukovníka Zoltána Daniho podařilo 27. března 1999 sestřelit Nighthawk s volacím znakem Vega 31. Pilot Lt.Col. Darrell "Dale" Zelko se katapultoval a byl později zachráněn vrtulníky MH-53 Pave Low. Paradoxem je, že F-117 byla sestřelena raketou systému S-125 (SA-3 Goa) zaváděného do výzbroje zhruba v době, kdy se sestřelený pilot narodil.
Ale vyřadit neznamenalo v případě F-117 nic definitivního. Letouny jsou v takzvané Type 1000 storage, což znamená, že musejí být udržovány v bojeschopném stavu, nesmějí se "kanibalizovat" na součástky, pravidelně se na nich musejí provádět předepsané kontroly a výměny provozních kapalin. Každé 4 roky se na nich provádí generální prohlídka a kontrolní lety. Proto jsou ve vzduchu občas vidět jednotlivé letouny.
F-117 musejí být na výzvu schopny do 30 dnů přejít do aktivní služby. Tím se rozumí například mezinárodní krize. Podle plánů schválených Kongresem USA měly být každý rok čtyři letouny definitivně zrušeny. Zničen však byl jen jeden, a to pro ověření použitého postupu.
F-117 bylo vyrobeno jen 64 kusů, z toho 59 sériových strojů a 5 prototypů. Devět strojů (včetně sestřelené Vega 31) bylo zničeno nebo těžce poškozeno při haváriích. Sedm strojů skončilo v muzeích.
Kdy létají sólo, kdy ve skupině?
Za celou dobu služby získalo typové zkoušky na F-117 méně pilotů, než je na světě kosmonautů. Někteří z nich již nejsou v činné službě, další už nejsou žádní mladíci. Aby bylo možné letouny provozovat, je nutné, aby instruktoři a zbývající piloti prováděli alespoň nejnutnější kondiční lety pro udržení návyků. Většinou se jedná o jednotlivé letouny nebo dvojice.
Dalším důvodem, proč jsou F-117 používány, je vytíženost F-22 plněním úkolů při obraně vzdušného prostoru a F-35 při získávání operační způsobilosti perutí přeškolovaných ze starších typů. Jenže obsluhy pozemních radarů a létajících středisek včasné výstrahy AWACS na něčem zjišťování stealth cílů cvičit musí. Proto se dvojice nebo čtveřice F-117 stávají celkem pravidelně účastníky různých cvičení.
Vzhledem k tomu, jak málo F-117 existuje a jak nezaměnitelnou siluetu mají, jen těžko uniknou pozornosti spotterů. Fotografie a videa potom okamžitě plní letecké weby, videokanály a sociální sítě. Navzdory mnohdy bombastickým titulkům se nejedná o žádnou senzaci, ale normální postupy. Nicméně pravděpodobnost, že byste patřili k hrstce vyvolených, kteří uvidí F-117 na vlastní oči ve vzduchu, se limitně blíží nule.
Zdroje:
Air Forces Monthly 2021
Warren Thompson, F-117 units, Osprey, 2007
Jim Goodal, F-117 in action, Squadron Signal, 1991
Jon Lake, F-117 How to fly and fight, Jane´s, 1997