Vypadá jako tryskáč pro byznysmeny, ale ve skutečnosti je to stroj pro elektronický boj a špionáž
Armádní výsadkový průzkumný a elektronický bojový systém, neboli ARES, bude armádě pomáhat modernizovat její palubní zpravodajské, sledovací a průzkumné schopnosti a bude rovněž součástí programu High Accuracy Detection and Exploitation System, ve kterém nahradí zastaralé stroje.
Z byznys letadla je přesný střelec a špion
Moderní letadlo bude disponovat jediným senzorem s novou technologií snímání. Letoun je schopen letět nad hladinou 12 tisíc kilometrů po dobu až 14 hodin a může přesně pálit na dlouhé vzdálenosti v boji se vzdálenými hrozbami.
Projekt využil obchodní letadlo třídy Bombardier Global 6000/6500, které může mít užitečné zatížení okolo 6 tisíc kilogramů. Podle projektu letoun také disponuje dostatkem energie pro provoz armádních senzorů s nejdelším dosahem. Proto také má být zařazen do programu High Accuracy Detection and Exploitation System.
Armáda zkouší hned několik letadel
Zatímco název ARES naznačuje, že letoun, který má za sebou už svůj první let, bude mít schopnost elektronického boje, s touto výbavou je tu ještě jeden stroj. Armáda už také vyzkoušela sesterský letoun Bombardier Challenger 650 s podobnými schopnostmi. Tento letoun byl poprvé ve vzduchu už na konci letošního jara a zdá se, že program ARES bere americká armáda velmi vážně a nebojí se do něj investovat velké prostředky. Letadla disponují také schopností komunikovat přes satelity.
Bombardier je jinak obchodní letadlo navržené a vyrobené kanadskou společností Bombardier Aviation. Tyto stroje létají od roku 1999. Firma má pro své klienty k dispozici hned několik typů tohoto letadla. Typ Global 6000/6500 je upraven pro vojenské mise. Dále čtěte: Tohle letadlo má létat z New Yorku do Paříže za 90 minut.
Zdroj: Defence News.