Americké aerolinky plánují nadzvukové cestování na konci tohoto desetiletí
Letecká společnost oznámila, že hodlá nakoupit 15 letounů od společnosti Boom Supersonic s opcí na dalších 35 strojů, jakmile tato firma postaví letadlo, které poletí rychleji, než je rychlost zvuku při splnění bezpečnostních a ekologických standardů.
Nadzvukové cestování už v roce 2029
Aerolinky doufají, že začnou přepravovat cestující v nadzvukovém stroji v roce 2029. Letecká společnost uvedla, že letadlo zredukuje dlouhé lety, například mezi Londýnem a New Yorkem na pouhé 3 1/2 hodiny a z Tokia do San Franciska bude let trvat jen šest hodin.
Pokud půjde vše podle plánu, na oblohu se po dlouhých letech vrátí zase nadzvuková letadla, ovšem technologicky mnohem dokonalejší, než bývaly slavné Concordy.
Alfou a omegou nadzvukového létání je ekonomika
Od posledního letu Concordu uplynuly totiž už téměř dvě desetiletí. Společnosti British Airways a Air France začaly tato nadzvuková letadla používat v roce 1976 k letům přes Atlantik. Poslední stroj ale odešel do důchodu v roce 2003, tři roky poté, co letadlo Air France spadlo krátce po startu z letiště v Paříži a při nehodě zemřeli všichni cestující.
Hned několik společností se v posledních letech snaží přijít s novými nadzvukovými letadly, které by byly ekonomičtější a vytvářely by méně emisí než starý Concorde.
Boom pracuje na vývoji 88místného letadla s názvem Overture, které bude podle všeho prvním nadzvukovým letadlem, které bude létat na takzvané udržitelné palivo. Firma uvedla, že "prototyp o velikosti jedné třetiny skutečného stroje provede svůj první zkušební let koncem tohoto roku nebo počátkem roku 2022."
Letadlo by mělo být schopné dosáhnout rychlosti až 1,7násobku rychlosti zvuku, tedy přibližně 2 100 kilometrů v hodině. Bylo by tedy pomalejší než Concorde, ale více než dvakrát rychlejší než všechna současná dopravní letadla. Dále čtěte: Americké letectvo plánuje přepravovat vojáky a náklad vesmírem.