Kryogenní vodíková pohonná jednotka má změnit civilní létání
Nový systém s názvem Advanced Superconducting & Cryogenic Experimental powertrain Demonstrator (ASCEND) je teprve ve svých začátcích. Tříletý projekt "si klade za cíl ukázat, že elektrický nebo hybridní elektrický pohonný systém může být více než 2 až 3krát lehčí než konvenční systém, aniž by byla ohrožena účinnost hnacího ústrojí,“ říká Airbus.
Velká změna v leteckém průmyslu
Pokud to bude fungovat, ASCEND by mohl být mezníkem v budoucím leteckém průmyslu. Návrhy elektrických letadel, které čelí zádrhelům, většinou řeší problémy s velkou váhou. Auta například si dokáží s velkou hmotností baterií poradit, ale u letadel to znamená, že se ani nejsou schopná odlepit od země.
Vodíkové hnací ústrojí Airbusu je tvořeno supravodivým distribučním systémem, kryogenicky chlazenou řídicí jednotkou motoru a supravodivým motorem. Celkovým cílem je uvést celé hnací ústrojí do supravodivého stavu, tedy prakticky bez elektrického odporu.
V tomto bodě by jeho hustota výkonu mohla výrazně překročit zátěž přidané hmotnosti elektrické energie. Proto je klíčem kapalný vodík. "Na palubě je k dispozici studený zdroj o teplotě -253,15 °C, například kapalný vodík, který lze použít k chlazení elektrických systémů. Supravodivé komponenty pak mohou pracovat na podstatném zlepšení hustoty výkonu elektrických pohonných systémů,“ tvrdí Airbus.
Kapalný vodík jako klíč k úspěchu
Kapalný vodík je už dlouho považován za hlavního kandidáta na přechod komerčních dopravních letadel od fosilních paliv. Je to z několika důvodů, ale kapalný vodík je schopen zapadnout do stávajícího inženýrství, na rozdíl od elektrických pohonů.
Airbus navrhuje spojení vodíku a elektřiny. Kapalný vodík musí být podchlazený, aby se vůbec mohl používat, a Airbus si uvědomil, že samotný studený vodík se stal novým dostupným zdrojem. Je to jako vzduchem chlazené motory automobilů, které využívají vzduch proudící motorem.
Zatím je systém v začátcích svého vývoje. Pokud se projekt ASCEND povede, budeme svědky toho, jak se na obloze postupně mění letouny na fosilní paliva na ty s vodíkem. Existují sice firmy, které dokáží menší dopravní letadla přeměnit na plně elektrické stroje, u velkých cestovních letadel to ale není možné.
Žádné elektrické letadlo nemůže konkurovat něčemu, co běží na supravodivé elektřině, takže pokud Airbus v příštích desetiletích přivede do svých flotil ASCEND, bude to opravdový milník v leteckém průmyslu. Dále čtěte: Seznamte se. Toto je největší letecký motor světa.