Stíhačky, které kdysi zaplnily paluby letadlových lodí, jsou oficiálně v důchodu
Stíhací útočná letka námořní pěchoty VMFA-323 se vrátila z nasazení na letadlové lodi USS Nimitz. Loď i stíhací stroje strávily na moři celkem 10 měsíců v Perském zálivu. Hornety se tak naposledy proletěly přesně 25. února.
Stíhačky z osmdesátek
Stroje Hornet F/A-18C poprvé vstoupily do služby amerického námořnictva a námořní pěchoty v polovině 80. let a od té doby slouží nepřetržitě. Stíhačky se účastnily každého významnějšího konfliktu v posledních čtyřech desetiletích, včetně války v Perském zálivu v roce 1991 a invaze do Iráku v roce 2003. Námořnictvo od té doby nahradilo všechny své aktivní letouny typu Hornets novými letouny F/A-18E/F Super Hornets nebo stíhačkami F-35C, přestože letadla nadále sloužila v letkách Naval Reserve.
Mariňáci nechali flotilu Hornetů sloužit déle, i když to nebyl úplně záměr. Na rozdíl od námořnictva mariňáci přeskočili nákup většího a pokročilejšího F/A-18E/F Super Hornet a místo toho se rozhodli počkat na stíhačku F-35 Joint Strike. Projekt F-35 nabral ale několik let zpoždění a přinutil tak mariňáky spoléhat se na starší stíhačky déle, než původně chtěli.
Na moře se chystají F-35B
Mariňáci se tedy konečně dočkají nových strojů. Především půjde o stíhačky F-35B, což je varianta s krátkým vzletem a svislým přistáním. Námořnictvu samozřejmě nechybí ani varianta F-35C, což jsou stroje konstrukčně upravené pro operace z letadlových lodí.
Stíhačky F-35 jsou relativně nové stroje. Do provozu byly uváděny postupně. V roce 2015 začaly oficiálně létat nejprve stíhačky s označením F-35B, na konci roku 2016 přišly na řadu letadla F-35A, tedy stroje s konvenčním vzletem i přistáním, a v roce 2019 byly do provozu uvedeny stíhačky F-35C pro službu na letadlových lodích. Dále čtěte: Nejkrásnější bojový dron světa bude létat nadzvukově.