Americké letectvo udělalo zásadní krok směrem k budoucnosti. Umělá inteligence poprvé sama letěla bojovým letadlem
Koncem minulého měsíce letěl Skyborg Autonomy Core System (ACS) sám bezpilotním dronem přes Floridu a Mexický záliv, což prokázalo, že umělá inteligence (AI) je schopna dodržovat základní letové příkazy. Systém nakonec povede k vysokorychlostním dronům ovládaným Skyborgem a vybaveným senzory a zbraněmi s cílem plnit osamělé a nebezpečné úkoly, které dosud provádějí letouny s posádkou.
Zkušební let trval dvě hodiny
29. dubna vystřelil dron Kratos UTAP-22 ze země na Tyndall Air Force Base na Floridě s raketovým posilovačem. Jakmile byl ve vzduchu, let převzal proudový motor dronu. Let trval přes dvě hodiny.
"ACS provedl řadu základních manévrů nezbytných k charakterizaci bezpečného provozu systému. Demonstroval základní letecké schopnosti a reagoval na navigační příkazy, přičemž reagoval na geoploty, dodržoval letový řád a demonstroval koordinované manévrování. Let byl monitorován z palubních i pozemních velitelských a řídicích stanic,“ komentovalo test americké letectvo.
Skyborg má dokonce dvě verze
Letectvo vyvinulo Skyborg tak, aby měl dvě varianty. AI ve stylu R2-D2, která létá ve stíhacím letounu s posádkou a poskytuje pilotovi asistenční pomoc, a AI, která létá sama a je do značné míry odpovědná za proudový letoun. Tento koncept je známý jako Loyal Wingman.
Loyal Wingman může například letět před stíhačkou Joint Strike Fighter F-35, čistit trasu před nepřátelskými radary a odpalovat protiradarové střely. Dokáže také detekovat nepřátelská letadla a předat údaje o nepřátelských cílech stíhačům s posádkou, což mimo jiné umožní pilotované stíhačce létat s vypnutým radarem. Jediný letoun F-35 by tak byl sám schopen velkého leteckého úderu. Drony Loyal Wingman navíc nesou další bomby a střely, které mohou vypálit na cíl.
Skyborg tak má hned několik výhod. Pro začátek to bude znamenat zvýšenou možnost přežití pilota v boji, protože drony převezmou nebezpečné úkoly. Tento systém také umožní letectvu zvětšit velikost jeho letadlové flotily, protože jediný bezpilotní dron bude stát jen zlomek moderního pilotovaného stíhače. A konečně, více letadel znamená více operujících letadel, což umožňuje letectvu dokončit bojové operace rychle.
Letectvo plánuje mít letadla s umělou inteligencí, tedy se Skyborgem, připravena k pravidelnému provozu někdy kolem roku 2023. Dále čtěte: Vše, co si stíhací pilot musí vzít do kokpitu. A není toho vůbec málo.