Vše, co si stíhací pilot musí vzít do kokpitu. A není toho vůbec málo

 Letectví 
12. května 2021 08:02 / Mirka Malá
  0
📷
5 fotografií v galerii
Stíhací piloti mají hned několik vrstev speciálního oblečení U.S. Navy
Piloti amerického námořnictva rozhodně nejdou do kokpitu svého stroje jen v nějaké kombinéze. Jsou vybaveni a oblečeni proti mrazu či. Ve skutečnosti toho s sebou do stíhaček "táhnou" docela hodně.

Pravděpodobnost, že mise skončí vystřelením z kokpitu, je malá, podle námořnictva se to stane přesně 1,33krát za 100 000 hodin letu. Ale námořní letoví důstojníci stále nosí vybavení právě pro takový scénář. "Většina vybavení je pouze pro nouzové použití," říká poručík Luke DeLisio. "Ale když ho potřebujete, jste rádi, že je tam."

Od spodního prádla po ocelové boty

Pojďme se podívat, jak se tedy stíhací pilot obléká. Piloti nosí bavlněné spodní prádlo. V případě požáru v kokpitu se bavlna neroztaví a nepřilne k pokožce tak, jak by to udělal nylon nebo polyester.

Piloti mají na sobě jednodílný letecký oblek Come 27/P Nomex. Nomex, vyvinutý v 60. letech, je ohnivzdorná syntetika, která odolá teplu a blesku (druh elektrického výboje) až do 400 stupňů Celsia. Když se oblek Nomex musí bránit velkému teplu, jeho vlákna zhoustnou a karbonizují a absorbují tepelnou energii.

Letový oblek se suchým zipem a osmi kapsami (včetně jedné kapsy na rameno na zip se samostatnou chlopní pro pera) je standardní pracovní výbavou uvnitř i vně letadla. A pod oblek Nomex piloti ještě nosí dlouhé ohnivzdorné rukavice GS/FRP-2. Manžety na suchý zip kombinézy pomáhají vytvořit pevné utěsnění. Někteří piloti také létají s rukavicemi Wiley X Aries. Jsou vybaveny odhaleným palcem, prostředníkem a ukazováčkem pro větší digitální přesnost.

Piloti nosí kožené bezpečnostní boty s ocelovými špičkami. Integrovaná ocelová výztuž také chrání prsty pilota před zachycením o něco v kokpitu během katapultování.

Vysoká podpora kotníku je nutností pro drsné přistání. Zatímco sportovní padák zpomalí padajícího člověka, sestup na vojenském padáku je o mnoho rychlejší.

Antigravitační oblek a vesta

Na letovém obleku má letec antigravitační oblek CSU-15A/P. G-oblek má vzduchové měchýře, které stlačí nohy a břicho pilota a pomáhají udržovat přísun krve v mozku pilota během manévrů s vysokou akcelerací. Piloti vydrží zhruba šestinásobek gravitační síly, aniž by měli na sobě G-oblek, ale CSU-15A/P umožňuje typickému pilotovi stíhačky F/A-18 provést manévry až 7,6-G, než dojde ke ztrátě vědomí vyvolané G-silou.

Kromě G-obleku a leteckého obleku piloti používají kombinovaný postroj trupu a vestu pro přežití označenou jako PCU-78. Uprostřed této konglomerace přezek a sponek popruhy procházejí přes ramena, kolem pasu a přes nohy.

Postroj PCU-78 připevňuje pilota k sedadlu letadla ve čtyřech bodech. Zepředu se zacvakne do padáku letce na obou stranách hrudníku. Tyto doplňky padáku jsou vybaveny sponami SEAWARS, které jsou součástí systému uvolnění aktivovaného mořskou vodou. Pokud pilot přistane v oceánu v bezvědomí, systém po kontaktu s vodou sám zafunguje.

Část vesty PCU-78 v sobě má vybavení pro přežití, především baterku Phantom Warrior, skládací nůž Spyderco, rádio, malou láhev s vodou a zábleskové světlo a signální světlice spolu s píšťalkou, kompasem a zrcadlem. Přes horní část PCU-78 je kolem krku pilota nízkoprofilový obojek, který udrží horní část těla pilota nad vodou.

Helmy, masky a zaměřovací systémy za 214 000 dolarů

Standardní letovou přilbou pro stíhací posádku námořnictva je taktická helma HGU-68/P s pláštěm z laminovaného grafitu a balistického nylonového kompozitu. Má integrovaná sluchátka, tónovaný nebo čirý kšilt, podbradní řemínek a komunikační "pigtail“ a přijímač pro připojení do kyslíkové masky.

Šedá silikonová gumová kyslíková maska zapadne do helmy na obou stranách pomocí spon. Kromě toho, že maska dodává pilotovi vzduch, obsahuje maska mikrofon. Dlouhá hadice v přední části masky se připojuje k regulátoru kyslíku, který je propojen jak s kyslíkovým zařízením v letadle, tak s malou nouzovou kyslíkovou láhví umístěnou v sedadle.

Posledním doplňkem helmy je JHMCS, systém namontovaný na helmě. Tyto zaměřovací systémy umožňují pilotům nasměrovat rakety Sidewinder jen pomocí zraku, a to i během manévrů s vysokým G, ale jsou příliš drahé. Stojí okolo 214 000 dolarů a tudíž nejsou úplně standardní výbavou.

Piloti letící nad nepřátelským územím mají k dispozici další položky, včetně rádia pro přežití se šifrovaným přenosem a GPS a infračervené signalizační zařízení, které lze vidět pouze přátelskými silami. Piloti za těchto okolností také nosí střelnou zbraň. Námořnictvo vydává lehkou malou pistoli Sig Sauer M11-A1 Compact 9 mm. Dále čtěte: Toto je první pohled na tajný stíhač amerického letectva šesté generace.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky