Sezóna motorkářů začíná! Jak na silnicích předejít problémům?
Máme pro vás tedy několik tipů, které vám zajistí vyšší bezpečnost na silnicích a zároveň ušetří čas i peníze.
Plaťte jen za dobu, kdy motorku využíváte
Jezdit na motorce se v našich zeměpisných šířkách bohužel nedá celoročně. Díky tomu získal tento dopravní prostředek výjimku a na rozdíl od majitelů aut můžou motocyklisté platit povinné ručení jen za měsíce, kdy se na komunikacích skutečně pohybují.
Na období mimo motocyklovou sezónu se vztahují pouze některá rizika, jako je například krádež, poškození vandalismem nebo přírodními živly. To je však spíše otázkou havarijního pojištění.
Navíc ani není potřeba motorku stále přihlašovat a odhlašovat z registru vozidel. Neodevzdáváte osvědčení o registraci ani registrační značky, a tak si ušetříte spoustu času a „papírování“. Sezónní povinné ručení na motorku ale nabízejí jen některé české pojišťovny, a to pro motorky vyšších kubatur a často ještě v kombinaci s havarijním pojištěním. Je tedy nutné se vždy informovat o aktuálních nabídkách a pak si také pohlídat datum platby.
Když kupujete nový motocykl
Před nákupem nové motorky si můžete jednotlivé nabídky povinného ručení a případně i dalších druhů pojištění porovnat na internetu. I tento typ pojištění najdete ve spoustě online srovnávačů. A na pobočku v dnešní době nemusíte ani kvůli sjednání, povinné ručení je možné kompletně vyřídit online.
Povinné ručení pro mopedy, skútry nebo elektrické koloběžky
Povinné ručení je nutné mít sjednané i na další jednostopá vozidla, která budou jezdit po veřejných komunikacích. Vyžadováno od vás tedy bude nehledě na to, zda vlastníte skútr, moped, elektrickou čtyřkolku nebo například tříkolku. V případě motorových koloběžek záleží na výkonu, do 250 W však tento typ pojištění řešit nemusíte.
Co všechno ovlivňuje cenu pojištění?
Cena za povinné ručení na motorku se pohybuje již od 500 Kč ročně, ale je ovlivněna mnoha faktory. Záleží nejen na objemu motoru, konkrétní značce nebo úrovni zabezpečení motocyklu.
Podobně jako u aut hraje i zde důležitou roli také osoba majitele. O výši poplatků tedy rozhoduje mimo jiné váš věk, místo bydliště nebo způsob užívání motocyklu. A zapomenout samozřejmě nesmíme ani na vaše bonusy/malusy, které závisí na počtu pojistných událostí v minulých letech a vaší případné spoluúčasti.
Pokud jde o konkrétní příklady, zjednodušeně řečeno méně zaplatí starší motorkáři, kteří vlastní motorku s nižším výkonem od levnější značky. Míra rizika je totiž v těchto případech obecně nižší. Naopak začátečníci a milovníci silných strojů a luxusních značek si připlatí.