Kryogenní vodíková pohonná jednotka má změnit civilní létání

Kapalný vodík má změnit letecký průmysl
📷
Další 1 fotografie v galerii
 Letectví 
03. května 2021 13:59 / Pixabay
  2   0
V probíhajícím boji proti emisím uhlíku má letecká doprava obzvláště špatné postavení, protože se průmysl spoléhá na fosilní paliva. Nové supravodivé hnací ústrojí Airbusu, které je chlazeno velmi studeným kapalným vodíkem, však může některé z těchto naléhavých problémů vyřešit.

Nový systém s názvem Advanced Superconducting & Cryogenic Experimental powertrain Demonstrator (ASCEND) je teprve ve svých začátcích. Tříletý projekt "si klade za cíl ukázat, že elektrický nebo hybridní elektrický pohonný systém může být více než 2 až 3krát lehčí než konvenční systém, aniž by byla ohrožena účinnost hnacího ústrojí,“ říká Airbus.

Velká změna v leteckém průmyslu

Pokud to bude fungovat, ASCEND by mohl být mezníkem v budoucím leteckém průmyslu. Návrhy elektrických letadel, které čelí zádrhelům, většinou řeší problémy s velkou váhou. Auta například si dokáží s velkou hmotností baterií poradit, ale u letadel to znamená, že se ani nejsou schopná odlepit od země.

Vodíkové hnací ústrojí Airbusu je tvořeno supravodivým distribučním systémem, kryogenicky chlazenou řídicí jednotkou motoru a supravodivým motorem. Celkovým cílem je uvést celé hnací ústrojí do supravodivého stavu, tedy prakticky bez elektrického odporu.

V tomto bodě by jeho hustota výkonu mohla výrazně překročit zátěž přidané hmotnosti elektrické energie. Proto je klíčem kapalný vodík. "Na palubě je k dispozici studený zdroj o teplotě -253,15 °C, například kapalný vodík, který lze použít k chlazení elektrických systémů. Supravodivé komponenty pak mohou pracovat na podstatném zlepšení hustoty výkonu elektrických pohonných systémů,“ tvrdí Airbus.

Kapalný vodík jako klíč k úspěchu

Kapalný vodík je už dlouho považován za hlavního kandidáta na přechod komerčních dopravních letadel od fosilních paliv. Je to z několika důvodů, ale kapalný vodík je schopen zapadnout do stávajícího inženýrství, na rozdíl od elektrických pohonů.

Airbus navrhuje spojení vodíku a elektřiny. Kapalný vodík musí být podchlazený, aby se vůbec mohl používat, a Airbus si uvědomil, že samotný studený vodík se stal novým dostupným zdrojem. Je to jako vzduchem chlazené motory automobilů, které využívají vzduch proudící motorem.

Zatím je systém v začátcích svého vývoje. Pokud se projekt ASCEND povede, budeme svědky toho, jak se na obloze postupně mění letouny na fosilní paliva na ty s vodíkem. Existují sice firmy, které dokáží menší dopravní letadla přeměnit na plně elektrické stroje, u velkých cestovních letadel to ale není možné.

Žádné elektrické letadlo nemůže konkurovat něčemu, co běží na supravodivé elektřině, takže pokud Airbus v příštích desetiletích přivede do svých flotil ASCEND, bude to opravdový milník v leteckém průmyslu. Dále čtěte: Seznamte se. Toto je největší letecký motor světa.

Mirka Malá | inStory.cz
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Hubbleův teleskop zase funguje. Vesmír sleduje už 31 let

Dům a zahrada

Pro bohatou úrodu okurek přidejte do zálivky obyčejný cukr

Cestování

Cestovatelská mapa se opět mění. Připravte se na velké komplikace

Zavřít reklamu