Nový dálkový letoun už je částečně hotový. Pohodlí pro cestující ale nepřinese

 Letectví 
04. srpna 2021 07:01 / Mirka Malá
  0   0
📷
4 fotografie v galerii
Nový stroj doletí daleko na úkor pohodlí cestujících Airbus
Sestava přídě a přední části trupu prvního letounu Airbus A321XLR bude brzy dokončena. Výrobce přelomového letounu už sestavil středový křídlový box nového letadla.

A protože jde všechno podle plánu, nové letadlo bude pravděpodobně dokončeno včas tak, aby bylo uvedeno do provozu do roku 2023.

Proč bude A321XLR výjimečným letadlem?

Výjimečné bude letadlo především tím, že doletí daleko a ušetří aerolinkám peníze. Sice je tu stále ještě Airbus A350-900, který doletí bez tankování až 15 tisíc kilometrů, ale to je širokotrupý dopravní letoun, zatímco A321XLR je naopak úzkotrupé letadlo. A tak se jako první ve své kategorii dostane na dolet 8 700 kilometrů.

Kapacita letadla bude sice menší, 180-200 cestujících ve dvou cestovních třídách, ale o to větší variabilitu toto letadlo leteckým společnostem nabídne. Bude totiž schopné operovat na dlouhých trasách, kde dosud úzkotrupá letadla nelétala.

A právě to je tak trochu světlo na konci tunelu pro letecké společnosti v postcovidové době. Cestujících bude méně a obrovských letounů s velkou kapacitou a dlouhým doletem nebude tolik potřeba, jejich provoz by byl příliš drahý. Ale letadlo, které doletí daleko a přitom má kapacitu tak akorát, to bude pro letecké společnosti jasná volba. Ostatně o tom svědčí i současná situace, kdy se menší stroje vrátily na své pravidelné lety mnohem dříve, než obří letouny typu Boeingu 747 nebo A380.

Novinkou bude extra nádrž, ale rovněž menší komfort na palubě

A321XLR dosáhne svého dlouhého doletu samozřejmě jen díky tomu, že unese dostatek paliva. Nádrže proto budou rozvrženy trochu jinak, a to včetně středových nádrží a ještě zadní nádrži. Díky tomu pojme až 40 tisíc litrů paliva. Konstrukce maximalizuje využití spodního trupu, ale stále je v ní dostatek místa pro náklad a zavazadla cestujících.

A321XLR ale bude mít jednu velkou nevýhodu, kterou pocítí především cestující. Protože jde o letadlo, které má především šetřit peníze leteckým společnostem, cestující si na dálkových letech v tomto stroji příliš neužijí.

Extra prostor v největších letadlech znamenal zavedení barů, salonků a dokonce i sprch pro prémiové třídy. Nic z toho na A321XLR nebude. Jednoduché věci, jako je menší prostor v galérách a na toaletách, budou na delších letech velmi nápadné a hlavně nepohodlné.

Některé aerolinie se ale nejspíš rozhodnou dovybavit alespoň prémiovou třídu spacími lehátky. Nutno dodat, že podobně jako cestující budou na svém pohodlí kráceni i piloti a posádka. Je dávno běžné, že na dlouhých letech se posádka střídá v řízení a má k dispozici prostor pro odpočinek. To ovšem v tomto případě nebude možné. Piloti se tak maximálně vyspí na vyblokovaných sedačkách. Dále čtěte: Rusko vyrobí dvě letadla, která ochrání prezidenta v případě nukleárního útoku.

Zdroj info: AeroMagSimple Flying.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Sandra Nováková popsala hádky s partnerem. Živěji, než byste čekali

Styl

Památka zesnulých nebo Halloween? Jak se slaví svátek mrtvých napříč světem

Tech

Auta sbírají o svých uživatelích spoustu dat. Některé státy na to už reagují

Zavřít reklamu