Letečtí inženýři pracují na tom, aby stíhačky byly téměř neslyšitelné. Armáda testuje tišší motory

 Letectví 
11. října 2021 09:49 / Mirka Malá
  0   0
📷
2 fotografie v galerii
Stíhačky F-18 otestují nové a tišší trysky Pixabay
Letečtí inženýři z University of Cincinnati a Naval Research Laboratory přišli s novými motory pro stíhací letouny F-18, díky kterým by stíhačky mohly létat mnohem tišeji, aniž by byl omezen jejich výkon.

Významný profesor Ephraim Gutmark z Ohio Eminent Scholar a jeho studenti na UC College of Engineering and Applied Science navrhli a testovali nové trysky na proudových motorech. Vnitřek trysek je vybaven trojúhelníkovými žebry připomínající žraločí zuby, které při laboratorních testech UC výrazně snižují hluk proudového motoru. Letos na podzim NAVAIR otestuje konstrukci a výkon UC na taktických stíhacích letounech F-18 Super Hornets používaných americkou námořní pěchotou a námořnictvem.

Jak takový motor stíhače funguje

"Jsou to jednoduchá přídavná zařízení, která mění chování proudu vycházejícího z motoru s minimálním vlivem na jeho výkon," řekl Gutmark. Laboratorní testy UC ukázaly, že nová tryska může snížit hluk motoru o 5 až 8 decibelů. To se může zdát málo. Ale na rozdíl od lineárních stupnic jako pravítko, kde centimetr je vždy centimetr, jsou decibely měřeny v logaritmickém měřítku, ve kterém je 20 decibelů desetkrát hlasitější. "To je velmi důležité," řekl Gutmark. "Výrobci motorů jsou obvykle šťastní, že dosáhli zlepšení o půl decibelu, protože decibely představují logaritmické měřítko." 

Předběžné laboratorní výsledky UC jsou příslibem snížení hluku trysek v komerčním i vojenském letectví. UC a námořnictvo proto požádaly o společný patent. "Pokud design pracuje s tímto motorem, lze jej použít na jakýkoliv jiný motor s velmi malými úpravami," řekl Gutmark. Ostatně  ztráta sluchu a hučení v uších jsou hlavními postiženími, se kterým se potýkají jak piloti, tak letecký personál.

Jestli budou stíhačky létat tišeji, prokáží F-18

Inženýři UC testují svůj nový design trysek na studených i vyhřívaných tryskách s výfukem, kde je skutečně obrovská teplota. Jde o zmenšený model motoru F404 pro stroje F-18. "Přídavné spalování výfuku skutečného letadla bude ještě teplejší," řekli vědci. 

Pro samotné vědce je vzrušující, že se za několik týdnů posunou k reálnému testování na reálných stíhačkách. Až tyto ostré testy na strojích F-18 Super Hornets ale ukáží, zda stíhačky budou skutečně létat tišeji. Dále čtěte: Digitalizace výrazně urychluje vývoj nadčasových strojů. Nové stíhačky F-15EX jsou letouny pro mise budoucnosti.

Zdroj: SciTech Daily.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Sandra Nováková popsala hádky s partnerem. Živěji, než byste čekali

Styl

Památka zesnulých nebo Halloween? Jak se slaví svátek mrtvých napříč světem

Dům a zahrada

Než přijdou Dušičky, vyčistěte náhrobky. Na každý materiál platí něco jiného

Zavřít reklamu