Superjumbo zažívá comeback. Největší letadlo světa už přitom málem bylo v důchodu
Před dvěma lety to vypadalo asi následovně. Třistaosmdesátky přestaly létat, obvykle stály někde v hangárech a například francouzské aerolinie se rozhodly svých flotil A380 zbavit úplně. A teď toho dost možná litují.
Dnes je situace zase úplně opačná. Zájem o létání je obrovský, zatímco světová letiště nestíhají. A podle informací z Flightradar je zhruba polovina třistaosmdesátek zase zpátky ve vzduchu a další světové aerolinky budou další stroje vracet na pravidelné linky v průběhu příštího roku.
Superjumbo, jak se A380 často přezdívá, je letadlo, které se v současné době už nevyrábí. Jde o dvoupatrový stroj, který pojme úctyhodných 525 pasažérů, ale uvádí se, že letadlo je certifikováno dokonce pro 853 pasažérů. V dolní části trupu je kabina pro turistickou třídu, ze které pak vedou schody na horní palubu, kde se nachází menší počet sedadel pro pasažéry, kteří si připlatí za pohodlí a luxus. Nechybí samozřejmě ani bar nebo prostory pro obchodní jednání.
Velikost letadla samozřejmě tomu všemu odpovídá. Stroj je bezmála 73 metrů dlouhý a 25 metrů vysoký s rozpětím křídel necelých 80 metrů. Není divu, že takové letadlo nemůže přistát na každém letišti. Jen pro start potřebuje dráhu dlouhou 3 kilometry. Jak už bylo řečeno, A380 se už nevyrábí, poslední letadlo společnost Airbus vyrobila loni v prosinci.
Na světě není moc větších letadel nebo létajících strojů, než je A380. Vlastně větší než tento stroj jsou jen už nákladní letouny Antonov An-225, hydroplán Hughes H-4 Hercules, vzducholoď Hindenburg, experimentální letadlo Stratolaunch a Boeing 747 Dreamlifter.
Ke comebacku tak velkého letounu, který momentálně prakticky nemá náhradu, nepřispívá ale jen zájem cestujících o leteckou dopravu. Těch věcí je zkrátka víc. Řada aerolinek už totiž ze svých flotil vyřadila starší Boeingy 747 a teď nemají čím by uspokojili poptávku pasažérů. Výroba dalšího Airbusu A350, který má sice o něco menší kapacitu, ale jde rovněž o vysokokapacitní stroj pro dálkové lety, velmi hapruje. A během koronavirové pandemie navíc cena A380 klesla tak nízko, že se mnohým aeroliniím ani nevyplatí tato letadla prodat.
Jinými slovy, superjumbo zažívá prakticky zmrtvýchvstání a už se mluví o tom, že většina aerolinek budě na těchto strojích létat až do konce jejich životnosti, což je v průměru někde okolo dvaceti let. Takže tyto obry komerční letecké dopravy budeme na obloze vídat ještě pěkně dlouhou řadu let.
Autorský článek, další zdroj: CNN