Peugeot 205, nestárnoucí střela nepřestává ohromovat

Malý vůz s ohromujícím výkonem 440 koní dokázal vyhrát 16 závodů mistrovství světa
📷
Dalších 10 fotografií v galerii
 Auto-Moto 
02. února 2020 17:21 / Peugeot
  17   0
Když v roce 1983 uvedl Peugeot na trh svůj model Peugeot 205, jednalo se o velkou událost, která dalece přesáhla hranice Francie. Automobilový svět se v té době zmítal v krizi. Automobilky zanikaly nebo byly skupovány silnějšími koncerny. V té době Peugeot koupil Citroën a také Talbot (tahle britsko-francouzká značka nejprve splynula s Chrysler Europa a ten později s Peugeotem).

Prodeje Peugeotu ovšem vázly a chtělo to zázrak, který by dynamiku francouzského koncernu znovu nastartoval. A oním zachráncem byl právě Peugeot 205. Mohutně zatřásl s image značky, která v té době byla považována za poněkud konzervativní až usedlou. Objednávky se jen hrnuly a malý, praktický a mladistvý Peugeot 205 se brzy stal nejprodávanějším evropským vozem svého segmentu. Proslulá italská firma Pininfarina následně pro 205 navrhla vysoce stylovou a přitom cenově dostupnou verzi kabriolet, která se okamžitě stala miláčkem dámské klientely. 

Sláva malého Peugeotu raketově rostla a stejně tak i prodeje. Peugeot si proto mohl dovolit pustit se do sportovních verzí. Tak se v roce 1984 zrodila legendární varianta 205 GTi určená pro zákazníky, kteří si rádi užívají rychlou a zábavnou jízdu. Byla to bomba na čtyřech kolech: svižná, lehká,  temperamentní, občas vrtošivá… a naprosto neodolatelná. 

Peugeot tedy neváhal zajít ještě dál a vyrobil i závodní verzi s názvem 205 T16. Ta měla za úkol budovat renomé Peugeotu a zajistit mu pár světových vítězství. Peugeot 205 T16 měl premiéru ve světovém šampionátu v roce 1984 na Korsice. Rozdrtil v té době kralující německou konkurenci a stal se skutečný závodním pokladem.

Malý vůz s ohromujícím výkonem 440 koní dokázal pod vedením šikovných jezdců, mimo jiné např. Vatanena nebo Kankkunena, vyhrát 16 závodů mistrovství světa a v letech 1984 a 1985 získat jak světové tituly značek, tak i jednotlivců. Pak se vůz Peugeot s označením 205 T16 přesunul na rallye Paříž – Dakar a i tam se jako několikanásobný vítěz tohoto závodu zapsal do dějin motoristického sportu. 

Dnes, po 35 letech by se mohlo zdát, že si na tento vůz už nikdo nevzpomene. Opak je však pravdou! Peugeot 205 T16 nepřestává fascinovat! Aktuálně už je provozuschopných jen pár kousků, a ty jsou v péči muzea Peugeot. Občas se však značka rozhodne tyto skvosty provětrat a pustí je na okruh. Šance projet je se hned tak někomu nenaskytne, ovšem můžete se pokochat aspoň naší fotogalerií.

Chcete-li vidět Peugeot 205 naživo, vydejte se na pařížskou výstavu historických i soudobých vozidel Rétromobile, která se koná od 5. do 9. února 2020 v Paříži (Porte de Versailles). Uvidíte tam nejen veterány, ale také horké novinky, např. nový elektrický Peugeot e-208. Máte tak dokonalou příležitost posoudit, o kolik se nový Peugeot za 37 let posunul.

Ema Maxová | inStory.cz
Témata: auto, moto, Peugeot
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

NASA potvrdila, že jsme vstoupili do zcela nového solárního cyklu. Čekají nás solární ohňostroje

Dům a zahrada

Inspirace pro zavařování. Do sklenic mohou dýně, zelená rajčata i jeřabiny

Cestování

Přírodní divy Provence, nad kterými se vám bude úžasem tajit dech