Toto je nejabsurdnější a nejnebezpečnější auto všech dob
Leyat věřil, že aerodynamické konstrukční principy, které umožnily létání, by mohly přinejmenším učinit pozemní vozidla o něco úspornějšími. Inženýři uplatňovali tyto zásady ve všech typech vozidel ve Francii tehdejší doby. Vrtuli coby způsob pohonu budoucnosti viděli jako způsob cestování.
Auto z překližky
Po dobu pěti let Leyat stavěl svoje vrtulové auto, které pojmenoval “Hélica” nebo “Helicycle”, stylové nové vozidlo, které ztělesňovalo rychlost, bezpečnost a eleganci.
Podvozek vozu byl hladký, měl uzavřený prostor tvarovaný do tvaru obří slzy z překližky, hliníková kola a obrovskou dřevěnou vrtuli. Dřevěný rám umožnil, že vůz byl mimořádně lehký, dokonce asi o polovinu lehčí než jeho mnohem populárnější konkurent Ford T.
Ve skutečnosti to ale bylo strašně nebezpečné auto. Leyat do svého vozu aplikoval mnoho leteckých prvků, ale zapomněl tak nějak na to, že k cestování po zemi je potřeba trochu něco jiného.
Vyděšení řidiči
Leyat ale přesto získal potřebná povolení k provozu svého modelu na veřejných komunikacích. Existují dokonce fotografie z roku 1924, na kterých jsou zachyceni někteří poměrně vyděšení pasažéři tohoto absurdního vozidla.
Stres z řízení tohoto auta byl umocněn hlukem a nevyhnutelným efektem aerodynamického tunelu ze zadní vrtule. Auto bylo nestabilní a stalo se doslova vražedným strojem, který kombinoval veškeré nepohodlí letu letadla v autopodobě s rizikem kolize a ohrožením civilního života.
Toto auto nicméně debutovalo na autosalonu v Paříži v roce 1921, po kterém sám Leyat oznámil, že obdržel přes 600 poptávek. Produkce však byla mimořádně pomalá a než byl vyroben prvních tucet vozů, byl tento vrtulový výstřelek ukončen. Leyat za svého života postavil celkem 30 vrtulových aut a prodal jich 23.
Auto to bylo ale neskutečně rychlé. Čtyřkolový model dosáhl v rekordním závodě na trati Montlhéry v roce 1927, dva roky poté, co bylo vozidlo definitivně vyřazeno z provozu, rychlost 170 kilometrů za hodinu.
Leyat měl také pravdu ve svém předpokladu, že zjednodušené auto, které nemá převodovku, zadní nápravu ani spojku, je úsporněšjí z hlediska spotřeby paliva. Na světě se dochovaly čtyři kusy tohoto nebezpečného zázraku, všechny jsou v Lane Motor Museum v Americe. Dále čtěte: Jak se správně chránit před koronavirem při tankování na čerpací stanici.