Kde jezdí nejrychlejší vlaky na světě a jaké rychlosti dosahují

Průměrná rychlost čínských vlaků G17 a G39 je 317,7 km/h
📷
Dalších 7 fotografií v galerii
 Technologie 
28. prosince 2019 06:53 / Twitter
  0   0
Každý ví, že vlaky v České republice nepatří mezi nejrychlejší. Víte, kde ve světě jezdí vlaky nejrychleji? V žebříčku najdete země nejen z Asie a Evropy, ale také z Ameriky či z Afriky.

Podle průzkumu z časopisu Railway Gazzette International má nejrychlejší železniční dopravu na světě Čína, kde dokážou vlaky jezdit rychlostí až 350 km/h. A jak dopadly ostatní země?

Žebříček těch nejrychlejších

Časopis Railway Gazzette International zveřejnil žebříček nejrychlejších vlaků světa podle průměrné rychlosti na pravidelných linkách od jejich startu až po zastavení. Zařazeny jsou průměrné rychlosti vlaků, které byly v provozu od května do června 2019. Zahrnuty jsou vlaky, které jezdí od pondělí do pátku a průměrně více než 160 km za hodinu mezi různými koncovými stanicemi, vyjma jednorázových nebo víkendových linek.

Čína vítězí

Díky zvýšení maximální povolené rychlosti na trati mezi Pekingem a Šanghají na 350 km/h dosáhly čínské vlaky světového rekordu, informoval o tom časopis Railway Gazzette International. Na prvním místě je zaslouženě Čína, která je jediným státem světa, kde průměrná rychlost některých vlaků na pravidelných linkách přesahuje 300 km/h. Čínské vlaky G17 a G39 každý den urazí 1021 km dlouhou trasu z Pekingu do Nankingu jen za 3 hodiny a 13 minut a průměrná rychlost vlaků přitom je 317,7 km/h. Zde však čínská snaha o vysokorychlostní železniční dopravu nekončí, také na jiných trasách jezdí čínské vlaky neuvěřitelnou rychlostí. V Číně se také mimo jiné nachází nejdelší síť vysokorychlostních železnic, která měří přes 25 000 km. 

Druhé a třetí místo

Itálie zaujímá druhé místo v žebříčku nejrychlejších vlaků světa, vytlačila Francii, která byla dříve druhá. Nejrychlejší italský vlak Italo 9955 urazí na trase z Milána do Reggio Emilia vzdálenost 145 km, přitom se řítí průměrnou rychlostí 272,4 km/h a svoji trasu ujede za 32 minut. Ostatní vlaky jezdící na jiných trasách v Itálii jsou o poznání pomalejší.

Třetí nejrychlejší železniční dopravu na světě má Francie. Francouzské vlaky TGV 5479/5441/5422 na trase mezi Champagne-Ardenne a Lorraine dosahují průměrné rychlosti 271,8 km/h a urazí přitom 167 km, a to za pouhých 37 minut. Zatímco další skoro stejně rychlý francouzský vlak Ouigo 7851 jezdí na trase mezi Lyonem a Aix-en-Provence jen s tím rozdílem, že ujede průměrnou rychlostí 271,3 km/h vzdálenost 289 km za 64 minut.

Ostatní v TOP 10

Výkon motorů na železničních sítích Japonska, Španělska a Tchaj-wanu zůstává relativně nezměněn. Vlaky tam jezdí tak rychle, jak dokáže jejich stávající infrastruktura zvládnout, kvůli tomu je nepravděpodobné, že by se průměrné rychlosti podstatně zvýšily. Vlaky v těchto zemích jezdí rychlostí lehce nad 250 km/h. Čtvrté nejrychlejší vlaky Several trains jezdí v Japonsku, kde na trase Omiya–Sendai dosahují průměrné rychlosti 267,4 km/h a urazí 294 km za 66 minut. Jiný japonský spoj Several trains na trase Morioka–Sendai ujede vzdálenost 171 km za 39 minut, a to při průměrné rychlosti 263,2 km/h.

Páté místo obsadilo Španělsko s vlakem AVE 3062, jezdícím na trase Zaragoza–Guadalajara, který dosahuje průměrné rychlosti 259,6 km/h a ujede přitom 242 km za 56 minut. Šestou nejrychlejší železniční dopravu má Tchaj-wan na trase Zuoying–Taichung, kde se vlak Several trains řítí rychlostí 256,4 km/h a ujede 179 km během 42 minut.

Sedmou pozici obsadilo Německo, kde jezdí vlak ICE 772/10 rychlostí v průměru 238,8 km/h na trase Frankfurt–Siegburg/Bonn, přičemž ujede 143 km za 36 minut. V Německu rozsáhlá meziměstská železniční síť používá spíše části vysokorychlostních tratí než celé nové trasy, přičemž udržuje nejvyšší rychlosti pod úrovní rychlostí v jiných zemích. Je však plánováno rozšíření a bude investováno hlavně do tras východně od Stuttgartu plánovaných na rok 2022. S tím může souviset i budoucí zvýšení rychlosti vlaků.

Na osmém místě skončila africká země Maroko. Nová marocká linka All trains na trase Kénitra–Tangier urazí na své trase 193 km za 50 minut. Byla otevřena na konci roku 2018 a stala se osmou nejrychlejší železniční dopravou na světě. Je to vůbec první africké vysokorychlostní železniční spojení s průměrnou rychlostí 232,7 km/h, pro Afriku je to tedy neobyčejný úspěch. Devátá se umístila Jižní Korea, kde vlaky KTX 503 na trase Gwangmyeong–Cheonan Asan dosahují rychlosti v průměru 222 km/h a přitom ujedou 74 km za 20 minut. Desáté nejrychlejší vlaky jezdí v Turecku.

Další v TOP 20

Jedenácté místo obsadilo Rusko. Na dvanácté příčce skončilo Spojené království. Třináctou nejrychlejší železniční dopravu má Rakousko. Čtrnácté místo obsadila Saúdská Arábie, která například pracuje na tom, aby její vlaky jezdily v budoucnu ještě rychleji. Patnácté je Norsko. Na šestnácté příčce skončilo Nizozemsko. Sedmnácté nejrychlejší vlaky jezdí ve Finsku. Až osmnácté skončily Spojené státy. Devatenácté je Švédsko. Dvacet nejrychlejších vlaků uzavírá Uzbekistán.

Závěrem

Průzkum ukazuje, že světové železnice překonávají průměrné rychlosti z předchozích let, vlaky tedy v globálním měřítku zrychlují. Celkem se ve světě nachází 22 zemí, kde jezdí jeden nebo více vlaků průměrnou rychlostí vyšší než 160 km/h. V Česku je pro zajímavost maximální povolená rychlost na tratích 160 km/h. Stále větší a rychlejší železniční dopravní síť je příznivější pro životní prostředí oproti cestování autem či letadlem. Dále čtěte: Čína již brzy spustí plošné sledování všech občanů. Kdo přijde o sociální body, nebude moci téměř nic.

Blanka Štiková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Satelitní data odhalují zajímavou skutečnost. Opatření proti pandemii přinesla celé Evropě něco velmi...

Dům a zahrada

Bulteriér má neprávem nálepku agresivního psa. Přitom miluje dospělé i malé děti

Cestování

Nevšední víkend můžete prožít i za špatného počasí. Vstupte do světa fantazie i poznání

Zavřít reklamu