Airbus chce za 7 let plně létat na recyklovaný kuchyňský olej, už to dokonce umí

 Letectví 
06. dubna 2022 06:29 / Mirka Malá
  1
📷
2 fotografie v galerii
Největší cestovní stroj světa už umí létat na kuchyňský olej Pixabay
Není to vlastně zas takové překvapení. V minulosti tu byla řada řidičů rozličných značek aut, kteří jezdili na použitý kuchyňský olej. Ale velká cestovní letadla? Airbus tvrdí, že je to možné.

Není to jen možné, ta letadla už dokonce skutečně na kuchyňský olej letěla. A ne ledajaká. Airbus zvedl do vzduchu svoje obry A380, což je největší cestovní letadlo na světě. A letělo se na 100% recyklovaný kuchyňský olej a další odpadní tuky.

Zkušební let trval tři hodiny

A380 pojme až 525 cestujících včetně posádky a je už třetím letadlem Airbusu, které dokáže létat na 100% udržitelné palivo. Loni v březnu si to vyzkoušely menší letouny A350 a v říjnu pak A319neo, uvádí Extreme Tech.

První let s kuchyňským olejem v nádržích vzlétl z francouzského Toulouse a trval tři hodiny, než přistál na stejném místě. Druhý let se uskutečnil z Toulouse do Nice a také použil 100% udržitelné palivo. Udržitelné letecké palivo neboli SAF je pro letecký průmysl obrovským cílem. Použití baterií u velkých a těžkých letadel zatím  nepřichází vůbec v úvahu.

Co obsahuje olejová směs do letadel

Vzhledem k tomu, že oleje jsou v podstatě uhlovodíky, je použitý kuchyňský olej ideálním zdrojem pro chemický přechod od klasického leteckého paliva na SAF. Směs vyrobená pro zkušební lety byla vyrobena z hydrogenačně zpracovaných esterů a mastných kyselin, neobsahovala aromáty ani síru a sestávala především z použitého kuchyňského oleje i dalších odpadních tuků, jako potvrdil Airbus.

Tzv. hydroprocessing je způsob, jak přeměnit odpadní tuk nebo dokonce biomasu, jako je dřevo nebo kukuřičný odpad, na použitelné palivo naftového typu. Letadla Airbus mohou v současné době létat až s polovinou SAF a polovinou petroleje ve svých nádržích, což je směs podobná palivu ve spotřebitelských automobilech, která se skládá z určitého procenta etanolu.

Airbus má ale mnohem větší cíle, chce získat potřebnou certifikaci, aby mohl létat se 100% SAF napříč celou svou flotilou letadel do roku 2030. Do roku 2026 touží mít také vodíkové motory ve fázi testování pro A380. Do roku 2035 plánuje firma také postavit zcela nové komerční letadlo s nulovými emisemi.

Zdroj: Popular Mechanics, Extreme Tech

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Je zpěvák Ricky Martin stalker? V Portoriku dostal soudní zákaz přiblížení a kauzu se snaží ututlat

Styl

Kde se v mozku bere slušné chování a proč tedy v Česku tolik chybí?

Tech

Sonda Mars Express je ve vesmíru už 19 let. Teď má ale problémy kvůli Windows 98

Zavřít reklamu