5G sítě a bezpečnost letadel nejdou dohromady. Problém se zatím nedaří vyřešit

 Letectví 
31. ledna 2022 11:41 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
5G sítě mohou rušit výškoměry v letadlech Depositphotos
Některé letecké společnosti v současné době raději ruší své spoje na vybraná americká letiště. Stále totiž panuje obava, že nastupující 5G sítě mohou narušit některé letecké přístroje.

Navíc se zdá, že nikdo nemá v současné době jasno, jak a zda vůbec mohou být 5G sítě pro letectví nebezpečné. Přesto dokonce zavádění 5G v okolí některých amerických letišť bylo raději přerušeno.

Jak by mohlo 5G rušit letadla?

 Když zůstaneme u amerického příkladu, tam bylo v plánu generovat 5G internet pomocí něčeho, co se nazývá C-band frekvence, typ rádiových vln mezi 3,7 a 3,98 gigahertzy. Tyto frekvence sousedí s frekvencemi, které používají moderní letadla k měření nadmořské výšky. Jedním z nejdůležitějších vybavení letadel je rádiový výškoměr, který pracuje na frekvencích tohoto C-pásma mezi 4,2 až 4,4 GHz. Piloti spoléhají na rádiové výškoměry, aby bezpečně přistáli s letadlem, zvláště když je špatná viditelnost, například když je letiště obklopeno vysokými horami nebo když je mlha. 

Problémem je tedy příliš malá mezera mezii frekvencemi 5G a rádiovými výškoměry. V praxi to znamená, že lidé používající 5G na svých telefonech v okolí letišť by mohli neúmyslně zkreslit nebo poškodit signál rádiového výškoměru. A pokud by k tomu došlo, je letecká nehoda prakticky nevyhnutelná.

Ja to vyřešit?

Třeba tak, jako v jiným částech světa, kde některé země nastavují 5G na frekvencích vzdálenějších od těch leteckých. Ovšem nejjistější možností by z dlouhodobého hlediska bylo použití mnohem vyššího pásma pro 5G, například 24 GHz až 47 GHz. Na těchto frekvencích jsou rychlosti dat výrazně vyšší, i když oblast pokrytí každé buňky bude mnohem menší, takže by zase bylo potřeba mnohem více vysílačů.

Existuje také možnost snížit sílu signálu z vysílačů kolem letišť, což bylo údajně provedeno například ve Francii a Kanadě. Dalším potenciálním řešením by bylo upravit frekvenční rozsah rádiových výškoměrů v letadlech, což by ale zase byla zátěž pro letecký průmysl. Což znamená, že v současné době 5G a letectví kvůli bezpečnosti cestujících mají problém, který je potřeba vyřešit globálně jednou provždy. Respektive alespoň do chvíle, než přijde 6G a s ním i nové problémy.

Zdroj: Science Alert, NY Times.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Taylor Swift rozzuřila fanoušky svým soukromým tryskáčem. Letos jím letěla už sto sedmdesátkrát

Styl

Spěte o hodinu déle, nabádá americká studie. Zhubnete prý bez práce devět kilo za rok

Dům a zahrada

Pivní zálivka strčí komerční hnojiva do kapsy. Prospěje nejen petúniím

Zavřít reklamu