Zázračné armádní stroje jako V-22 Osprey nejsou až takovým zázrakem. Tesla patentoval letadlo s vertikálním startem už před 100 lety

 Letectví 
07. prosince 2021 07:20 / Mirka Malá
  1
📷
2 fotografie v galerii
Princip dnešního vojenského zázraku V-22 Osprey navrhnul Tesla už dávno Bell Boeing (volný zdroj foto)
V roce 1928 Nikola Tesla ohromil svět zprávou, že vynalezl nový typ letadla. Slavný vynálezce prohlásil, že vynalezl vrtulníkové letadlo, jak to tehdy popsal list The New York Times, které dokáže vzlétnout a přistát vertikálně.

Letadlo nakonec nebylo nikdy postaveno, což zachránilo slavného vědce od ostudy, protože ve skutečnosti by jeho letadlo nikdy neletělo. Přesto byl Tesla jedním z nejplodnějších a nejnápaditějších vynálezců 20. století a jeho dávný patent pomohl vzniku dnešním obdivovaným strojům typu V-22 Osprey.

Jak to tehdy Tesla vymyslel?

Srbský vynálezce si uvědomil, že hlavní nevýhodou letadla je potřeba dlouhé dráhy. "Použitelnost letounu jako dopravního prostředku je podstatně snížena a jeho komerční zavedení je značně ztíženo v důsledku přirozené neschopnosti mechanismu pohotově stoupat a přistávat," napsal Tesla v popisu patentu.

Tesla jako obvykle přišel s velmi originálním konceptem. Nebo se o to alespoň snažil. Tesla pojmenoval svůj koncept jako vrtulníkové letadlo a ve své patentové přihlášce popsal stroj jako "nový typ létajícího stroje..., který lze vertikálně zvedat a spouštět a pohánět vodorovně pomocí stejných pohonných zařízení."

"Při startu se stroj při postupném naklánění pomocí manipulace s výškovkami vznese vertikálně do vzduchu do požadované výšky, kde se začne chovat jako letadlo, přičemž přídržná síla vrtule je nahrazena vertikální reakcí, jak se úhel sklonu zmenšuje a horizontální rychlost se zvyšuje. Při klesání se rychlost vpřed sníží a stroj se opět vyrovná. Zjednodušeně řečeno, stroj se skládal z podvozku s kokpitem, motorem v zadní části a vrtulí v horní části letadla. Zvedl by se vertikálně jako vrtulník a pak by se postupně otočil o 90 stupňů, takže vrtule by směřovala dopředu. Kokpit by se otáčel o 90 stupňů jako u letadla, což by pilotovi umožňovalo, aby se vždy díval dopředu," uvedl Tesla dále ve svém patentu.

Kde udělal Tesla chybu?

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Taylor Swift rozzuřila fanoušky svým soukromým tryskáčem. Letos jím letěla už sto sedmdesátkrát

Styl

Spěte o hodinu déle, nabádá americká studie. Zhubnete prý bez práce devět kilo za rok

Dům a zahrada

Pivní zálivka strčí komerční hnojiva do kapsy. Prospěje nejen petúniím

Zavřít reklamu