Zázračné armádní stroje jako V-22 Osprey nejsou až takovým zázrakem. Tesla patentoval letadlo s vertikálním startem už před 100 lety
Letadlo nakonec nebylo nikdy postaveno, což zachránilo slavného vědce od ostudy, protože ve skutečnosti by jeho letadlo nikdy neletělo. Přesto byl Tesla jedním z nejplodnějších a nejnápaditějších vynálezců 20. století a jeho dávný patent pomohl vzniku dnešním obdivovaným strojům typu V-22 Osprey.
Jak to tehdy Tesla vymyslel?
Srbský vynálezce si uvědomil, že hlavní nevýhodou letadla je potřeba dlouhé dráhy. "Použitelnost letounu jako dopravního prostředku je podstatně snížena a jeho komerční zavedení je značně ztíženo v důsledku přirozené neschopnosti mechanismu pohotově stoupat a přistávat," napsal Tesla v popisu patentu.
Tesla jako obvykle přišel s velmi originálním konceptem. Nebo se o to alespoň snažil. Tesla pojmenoval svůj koncept jako vrtulníkové letadlo a ve své patentové přihlášce popsal stroj jako "nový typ létajícího stroje..., který lze vertikálně zvedat a spouštět a pohánět vodorovně pomocí stejných pohonných zařízení."
"Při startu se stroj při postupném naklánění pomocí manipulace s výškovkami vznese vertikálně do vzduchu do požadované výšky, kde se začne chovat jako letadlo, přičemž přídržná síla vrtule je nahrazena vertikální reakcí, jak se úhel sklonu zmenšuje a horizontální rychlost se zvyšuje. Při klesání se rychlost vpřed sníží a stroj se opět vyrovná. Zjednodušeně řečeno, stroj se skládal z podvozku s kokpitem, motorem v zadní části a vrtulí v horní části letadla. Zvedl by se vertikálně jako vrtulník a pak by se postupně otočil o 90 stupňů, takže vrtule by směřovala dopředu. Kokpit by se otáčel o 90 stupňů jako u letadla, což by pilotovi umožňovalo, aby se vždy díval dopředu," uvedl Tesla dále ve svém patentu.
Kde udělal Tesla chybu?
Zdroj: Popular Mechanics.