Nový letecký tanker s technologií stealth uzavírá éru konvenčních tankerů. Vypadá jako bombardér B-2

 Letectví 
14. května 2023 17:17 / Mirka Malá
  2
📷
2 fotografie v galerii
Z-5 bude stealth tanker s mnoha přelomovými inovacemi JetZero
Americké letectvo touží po novém tankeru s technologií stealth. A hotový má být za několik let. Zveřejněná grafika navíc ukazuje, že nový stroj se bude velmi nápadně podobat kultovnímu bombardéru B-2.

Letectvo chce zkrátka tanker, který bezpečně obslouží ve vzduchu stíhačky i bombardéry, aniž by mu hrozilo sestřelení, jako je to u současných tankerů. Proto má mít nový tanker především technologii stealth. Letoun, který se nápadně podobá kultovnímu bombardéru B-2, je v podstatě jedno velké křídlo a je, respektive bude, vyroben výhradně z kompozitních materiálů, což sniží jeho hmotnost. Přitom rozpětí jeho křídel se blíží 61 metrům. Takže to nebude žádný drobeček.

Konstrukce létajícího křídla má několik výhod oproti konvenčním konstrukcím letadel. Snižuje totiž hmotnost a odpor a zároveň zvyšuje vztlak, což umožňuje efektivnější let. Firma JetZero, která stroj vyvíjí společně s Northrop Grumman, tvrdí, že tanker s označením Z-5 bude mít menší motory a především pak o 50 procent nižší spotřebu paliva než podobná letadla. Firma také tvrdí, že letadlo bude mnohem tižší, protože motory jsou umístěny v horní části stroje.

Konstrukce létajícího křídla má ještě další výhody. Má totiž větší objem. Takže i když tanker Z-5 bude kratší, než Boeing 767, na kterém je založen nejnovější tanker amerického letectva KC-46A Pegasus, uveze dvojnásobek paliva, než Pegasus i za předpokladu stejného doletu, tedy zhruba 9 tisíc kilometrů.

Naprosto přelomový tanker Z-5 bude mít ale celou řadu inovací. Například přední podvozek, který se při vzletu bude vysouvat a tím zvýší úhel náběhu o šest stupňů. Podle dostupných informací to letadlu umožní rychleji dosáhnout sklonu, což bude mít vliv na požadovanou nižší rychlost při vzletu a nižší vzletový tah. Eliminuje to také požadavek na náběžné lamely s vysokým zdvihem a zároveň to sníží velikost klapek na zadní hraně. Půjde tedy technologicky o zcela inovativní tanker.

Z-5 si tak bude moci dovolit to, co si tradiční tankery nyní dovolit nemohou. Díky technologii stealth bude schopen operovat blízko frontové linie, zásobovat stíhačky a bombardéry palivem a přitom se držet mimo nepřátelské radary. Bude tak profitovat nejen z technologie stealth, ale i ze svého designu, který prakticky eliminuje jakékoliv vertikální plochy, zachytitelné radary.

Americké letectvo má sice aktuálně poměrně mohutnou flotilu 527 tankerů, včetně 66 let starého KC-135 Stratotanker, KC-10 Extender a nového KC-46A Pegasus. Stratotankery ale půjdou brzy do důchodu a letectvu tak bude chybět asi 200 tankerů. Vojenští odborníci odhadují, že zhruba polovinu z těchto budoucích strojů budou tvořit stealth tankery Z-5. Vývojáři věří, že první stroje začnou létat v polovině třicátých let. Příchod Z-5 bude s největší pravděpodobností znamenat konec éry konvenčních tankerů, tak jak je známe. A co víc, design stroje nemusí nutně fungovat pouze jako tanker, ale může po úpravě sloužit i jako civilní proudové letadlo.

Autorský článek, další zdroj: Air and Space Forces

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hollywoodský glamour: Odhalení módních trendů celebrit

Styl

Velká chodidla nebo velký nos znamenají velký penis a další fakta a mýty, co o mužích panují

Tech

I detektor lži se dá podvést. Víte, jak funguje, a dokázali byste ho obelhat?