Jak vypadá největší elektromobil světa, který se umí sám nabíjet?
Nejzajímavější na něm je asi to, že nepotřebuje nabíjení. Jeho pohon odhadem ročně ušetří 50 000 litrů nafty a zároveň ušetří asi 130 tun CO2, informovala o tom firma Kuhn Schweiz, jeho výrobce.
K čemu je určen a kolik uveze?
Švýcarský elektrický eDumper váží 58 tun prázdný, uveze 65 tun nákladu a jeho pneumatiky měří v průměru dva metry. Tento model vychází z dieselového Komatsu HD 605-7, ale jeho palivová nádrž se nahradila vůbec největší baterií vyrobenou pro elektrické vozidlo. Baterie váží 4,5 tuny a má kapacitu 600 kWh.
Tento eDumper byl navržen jako speciální důlní přepravník vápencových a sedimentárních hornin z těžební oblasti vysoko nad zemí do zpracovatelského závodu v nižší poloze.
Na co jezdí?
Podle výrobce nákladní elektrický eDumper kromě prvního dobití nepotřebuje nabíjet a v provozu si vystačí pouze s rekuperovanou energií, nebo alespoň ve švýcarském lomu v Péry tomu tak je. eDumper slouží v cementárně firmy Vigier nedaleko metropole Bern. Den co den tam už asi rok úspěšně jezdí a dosud nemusel být ani jednou nabitý.
A jak si tedy eDumper dobíjí energii? Plně naložený elektrický eDumper vážící 123 tun odveze náklad z velkého kopce a během jízdy z kopce se při brždění začne baterie rekuperovat a tím se baterie dobíjí. eDumper pak po sjezdu náklad vyloží a jede opět na kopec - prázdný a s nabitou energií. Vyrobená elektřina umožňuje eDumperu vyjet zpět nahoru na kopec. A tak to jde stále dokola, a to bez potřeby nabíjení.
Dalo by se tedy říct, že eDumper jezdí tak trochu na svůj náklad a tím je vlastně vozidlem s nulovou energií. Dále čtěte: Spotřeby hybridů odhaleny. Takové hodnoty nikdo nečekal.