Jak se dá ušetřit za pohonné hmoty? Cenový rozdíl může být na stejné trase vysoký

 Auto-Moto 
02. září 2019 09:39 / Petr Vlach
  0
📷
5 fotografií v galerii
Čerpací stanici nemusíte navštěvovat příliš často, když víte, jak na to Shutterstock
Ceny pohonných hmot sice aktuálně nerostou, ale nízké také nejsou. Navíc rozdíl mezi možnou cenou a cenou, kdy se nesnažíte ušetřit, může být i 100 procent. Máme velmi zajímavé informace.

Je tomu skutečně tak, že cena za projeté pohonné hmoty může být na stejné trase velmi rozdílná. Přitom časový rozdíl mezi hospodárnou a nehospodárnou jízdou není nijak propastný. Na jízdě, která trvá tři hodiny, ztratíte ani ne půl hodiny.

Technický stav vozu

Na spotřebu má vliv celá řada faktorů, které bezprostředně souvisí s technickým stavem vašeho vozu. Jedná se zejména o motor, ale zdaleka nejen o ten. Jestliže totiž máte ve špatném stavu ložiska kol či brzdy, které lehce přibržďují, projeví se to samozřejmě na spotřebě. Na vyšší spotřebu má vliv samozřejmě i prokluzující spojka a nevhodné pneumatiky. Buď používání zimních pneumatik v létě nebo pneumatiky od špatného výrobce, který si nedal záležet na tom, aby směs měla nižší valivý odpor.

Motor a palivo

Speciální odstavec se sluší věnovat motoru. Stav svíček u benzinových motorů, ale samozřejmě kondice vstřikovačů u jinak úsporných dieselů – to všechno má svůj vliv. Spotřebu ovlivní kvalita oleje. Důležitý je stav palivového filtru a vzduchového filtru. Základem úspěchu je tedy dodržení servisních intervalů vašeho vozu a pravidelná kontrola v servisu, kde vědí, co dělají a nejsou to jen fušeři, kteří řeší zjevný problém. Všechna moderní auta lze připojit k počítači a není vůbec špatné v případě pochybností nechat vyjet soupis hlášení centrální jednotky. Vadné vstřikovače se zde projeví docela jistě.

Zvláštní kapitolou je palivo. Nepotvrdily se sice fámy, že palivo, které lze natankovat například v Německu je kvalitnější, ale na druhé straně platí, že existuje na našem trhu množství nekvalitního paliva, které může jednak poškodit motor, ale také se projeví citelně zvýšenou spotřebou.

Styl jízdy

Díky klidnějšímu stylu jízdy se dá ušetřit velmi mnoho. Moderní motory jsou vyladěny tak, aby měly co nejmenší spotřebu při ustálené a klidné jízdě. Jakmile začnete využívat dynamiky vozu, spotřeba strmě roste. Odtud také pramení obrovské rozdíly mezi poznatky jednotlivých majitelů stejné značky auta se stejným motorem. Zatímco jeden řidič vozu, který má uvedenou kombinovanou spotřebu například 5,3 litru nafty, je schopen jet se spotřebou o litr nižší, druhý řidič dokonce na stejném autě bude mít spotřebu i o dva litry nad hodnotu z technického průkazu. Podepisuje se zde zbytečně prudká akcelerace, opětovné brždění a zrychlování, nepředvídavá jízda a pozdní řazení na vyšší rychlostní stupeň. Doporučujeme jezdit s "lehkou nohou" a občas sledovat ukazatel okamžité spotřeby.

Klimatizace

Klimatizační jednotka potřebuje ke svému provozu určitý výkon a zatěžuje tak motor, který má kvůli tomu o něco vyšší spotřebu. Někteří řidiči mají zapnutou automatickou klimatizaci i v době, kdy je to zbytečné. Jednotka tak míchá chladný vzduch s ohřátým, ale spotřeba zbytečně roste. Klimatizaci proto zapínejte jen při horku nebo v době, kdy potřebujete vysušit skla, tedy typicky když venku prší a okna mají tendenci se zapařovat. Pro použití klimatizace v autě platí podobná pravidla jako pro klimatizace v bytech. Dále čtěte: Norové mají skvělé plány pro nejbližší budoucnost. Do třiceti let vybudují pod mořem nový svět.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hvězdy se podělily se svými fanoušky o „nezapomenutelný piknik“

Styl

Skvělý asijský trik, díky kterému už nikdy rýži nerozvaříte

Tech

Vlastnit či nevlastnit? Auto na „operák“ je dostupnější než kdykoli předtím