Automobilový zázrak v Československu. Kdo si ho pořídil, tomu ho chodili okukovat lidi z okolí
Měl nahradit u Čechoslováků v té době stále oblíbené, ale už zastaralé typy škodovek, které po technické stránce měly zenit dávno za sebou. A poněvadž na dovoz moderních aut ze Západu nebyly potřebné devizy, konstruktéři zapracovali na tom, aby se na našem trhu objevilo auto srovnatelné s konkurencí zemí kapitalistického tábora.
A tím se měl stát Favorit. Úplně nová škodovka nebyla ničím podobná těm předcházejícím. Třeba už jen tím, že měla motor vpředu, zatímco všechna předchozí auta z této továrny vzadu. Favoritem tak začala mladoboleslavská značka doslova novou éru.
Rozhodla o něm vláda
Jak už to v Československu v té době bylo zavedené, o výrobě nového typu osobního vozu rozhodovala vláda. Pokyn, aby se na autu začalo pracovat, padl v prosinci roku 1982. Tedy pět let před tím, než by vůz s velkou pompou prezentován veřejnosti.
I tak prý se zdály stanovené termíny, v kterých se na novince mělo pracovat, šibeniční. Na samotný vývoj byl vymezen čas dva a půl roku, k zahájení vlastní výroby mělo dojít maximálně do pěti let. Byla určena jak koncepce vozu s motorem vpředu, tak i požadavek, aby výrobní cena jednoho auta nepřekročila 36 500 korun.
Konstruktéři se tak rychle chopili práce. Úzce spolupracovali s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze, kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky. Pamětníci vyprávějí, že na simulátoru Favorit dokázal týdně najezdit klidně 100 000 kilometrů. Vývoj byl velmi nákladný, ale také důkladný.
Pomáhali renomovaní odborníci ze zahraničí
I v reálných podmínkách musely vydržet prototypy auta zkoušky na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů. A to se testovalo v opravdu extrémních podmínkách, a to jak v letních vedrech, tak v zimních mrazech.
K vývoji byli přizváni i odborníci ze zahraničí. Třeba specialisté od Porsche. Řešili řadu speciálních technických záležitostí, se kterými se vývojáři u nás dosud neměli možnost setkat. Mimo jiné třeba to, jak snížit hlučnosti uvnitř auta.
Protože se od Favoritu očekával zásadní zvrat v dosavadní výrobě aut u nás, konstruktérům velmi záleželo na tom, jak auto bude vypadat. Na návrhu jeho designu pracovali italští návrháři, kteří patřili v té době ke špičce svého oboru. Samotný vzhled Favorita byl dílem slavného turínského studia Stile Bertone. Tam se taky kromě hatchbacku, kombi, sedanu, kupé a návrhu interiérů vyrobilo celkem devatenáct různě provedených prototypových karoserií.
Podařilo se naplnit očekávání i nepřekročit rozpočet
Jenomže – co by byla krása vozu, kdyby jeho výroba stála víc peněz, než kolik vláda určila, že? Proto se muselo stále přemýšlet tak, aby se obě kritéria – vzhled a ekonomika – propojila a vzájemně se nerušila. Asi to nebylo jednoduché, ale podařilo se. Auto bylo vizuálně pěkné, technicky zdatné a určený rozpočet na výrobu každého jednoho vozu se nepřesáhl.
Zprvu se Favorit vyráběl jen v pobočném závodu Škodovky ve Vrchlabí. Nejdřív se tu vyrábělo jen pár vozů pro potřeby homologačních zkoušek. Ale i poté, co se výroba rozeběhla pro prodej, nevyráběl se nijak závratný počet těchto aut. Až rok na to, tedy rok 1988, umožnil sériovou produkci, a ta už se odehrávala v Mladé Boleslavi.
Jak už bylo zmíněno, na tu dobu se jednalo u nás o moderní auto. Ten, kdo si ho pořídil, stával se často terčem závisti a zvědavosti ostatních, kteří si auto zaparkované na ulici chodili mnohdy v noci tajně prohlížet. Byl to takový malý automobilový a hlavně NÁŠ zázrak. Favorit byl v zemích sovětského bloku totiž jedním z mála moderně řešených osobních automobilů, který se nevyráběl v zahraniční licenci.
Auto nebylo cenově dostupné všem, přesto byl zájem obrovský
První Favorit 136 L začínal na ceně 84 600 Kčs. To bylo hodně peněz, protože třeba Škoda 120 L stála v té době o dvacet tisíc méně. Člověk s průměrným platem musel na Favorita šetřit nejméně dva a půl roku, pokud by neutrácel za nic jiného. I přesto chtěli toto auto téměř všichni a pořadníky byly naplněné vždy do posledního místa.
Stejně jako dnešní vozy, i Favorit se v průběhu doby dočkal různých úprav a vylepšení. První úprava jeho vzhledu přišla hned v roce 1991. Tenkrát se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed.
Desetina vyrobených Favoritů jezdí po našich silnicích dosud
Celkem Škoda v Mladé Boleslavi vyrobila do června 1995 více než milion těchto vozů. Zcela přesně tento podnik uvádí počet všech těchto vyrobených aut 1 077 126, a to ve třech základních karosářských verzích (hatchback, kombi, pick-up). Možná už dnes ani někteří fandové tohoto auta nevědí, že existovalo také osm dalších méně známých verzí, a to Favorit Sedan, Coupé, Tremp, užitkový verze 786, Fun, rallyový 136 L/A, nebo 136 L/H.
Bez zajímavosti na závěr není ani fakt, že téměř desetina Favoritů je dosud stále na silnicích v provozu. Čtěte také: Auta, ve kterých jsme jezdili za socialismu: Měli jste Trabanta, Ladu nebo Škodovku?