V Číně jezdí nejrychlejší vlaky. Dočká se i Česko v nejbližších letech takto rychlých vlaků?
Železniční velmoc, za kterou je Čína právem považována, tím upevnila své prvenství na poli vysokorychlostních tratí. Upozornil na to anglický časopis Railway Gazette.
Nejrychleji jezdí v Číně dvojice vlaků mezi stanicemi Peking Nan a Nanking Nan západně od Šanghaje. Vzdálenost 1 021 kilometrů urazí za tři a čtvrt hodiny průměrnou rychlostí téměř 318 kilometrů v hodině. Jeden z dvojice vlaků poté pokračuje přímo do Šanghaje, druhý jede do přilehlého města Chang-čou.
Z Milána do Reggio Emilia za půl hodiny
Pokud si lámete hlavu nad tím, kdo další ve světě by mohl s Čínou držet krok, pak věřte, že Čínu následuje v žebříčku nejrychlejších železničních spojení evropská země – a to Itálie. Tam jezdí vlaky na 145 kilometrů dlouhé trati mezi Milánem a městem Reggio Emilia průměrnou rychlostí přes 272 kilometrů v hodině. Trasu tak urazí asi za půl hodiny.
Italové v pravidelném žebříčku Railway Gazette předstihli dokonce Francouze, kterým v tomto měření náležela druhá příčka od roku 2011. Podařilo se jim to za přispění vysokorychlostních vlaků TGV.
Alternativa budoucnosti místo létání?
Až za Itálií následuje Japonsko, Španělsko a Taiwan. Ve všech těchto zemích funguje alespoň jedna pravidelná linka s průměrnou rychlostí vlaků přes 250 kilometrů v hodině.
Vysokorychlostní železnice přitom představuje udržitelnou alternativu vůči letecké dopravě, zvlášť, když je zohledněna nižší spotřeba energie a produkce emisí skleníkových plynů. Jsou to důležité faktory s ohledem na trend, který se v souvislosti s klimatickou nouzí začíná celosvětově razit. Stále více a více lidí přestává létat. V oblastech, kde vlaky mohou jezdit průměrnou rychlostí mezi 250 až 300 kilometry v hodině, se tak železnice stává atraktivní možností, jak urazit cestu dlouhou tisíc a více kilometrů v časovém rozmezí od tří či čtyř hodin.
Před Českou republikou je už i Maroko
Vůbec poprvé se v žebříčku objevilo i Maroko a Saúdská Arábie, a to na osmém a patnáctém místě. Těmto zemím se to podařilo díky zprovoznění nových vysokorychlostních tratí. Maroko do žebříčku vynesla téměř dvousetkilometrová trať mezi městy Kénitra a Tanger na západním pobřeží země, kterou zdejší vlaky překonají za padesát minut průměrnou rychlostí 232 kilometrů v hodině.
Pro zajímavost - Česko se do přehledu vůbec nedostalo. Nejvyšší povolená rychlost pro vlaky u nás je totiž pouhých 160 kilometrů v hodině, což platí například v úseku Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Plány, jak to napravit, však existují.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že výstavba vysokorychlostních tratí v České republice by mohla začít po roce 2023. Jako první by se měly začít stavět úseky mezi Přerovem a Ostravou a také výjezd z Prahy směrem na Brno. Jde o tratě, které výrazně zvýší kapacitu současných konvenčních tratí.
Plánovaná síť tratí s rychlostí nad 200 kilometrů za hodinu by měla stát 650 miliard korun.
Ve 22 zemích světa jezdí vlaky fakt rychle
Vlaky globálně zrychlují, celkem se ve světě nachází už 22 zemí, kde jezdí jeden nebo více vlaků průměrnou rychlostí vyšší než 160 kilometrů za hodinu.
Nejdelší síť vysokorychlostních železnic se nachází v Číně, měří přes 25 tisíc kilometrů. Podle odhadů výstavba vyšla asi na 360 miliard dolarů. Letos má přibýt dalších 3 200 kilometrů, v porovnání s výstavbou v loňském roce to představuje skoro poloviční zvýšení. Na přelomu loňského a letošního roku Čína rovněž schválila nové železniční projekty za více než 125 miliard dolarů (2,8 bilionu korun). Čtěte také: V Číně se testují vozy s autonomním řízením.