Brigády na chmelnicích doprovázely traktory. Pamatujete, jak tehdejší stroje vypadaly?

Traktor Zetor byl často k vidění na polích
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Auto-Moto 
01. března 2019 16:29 / agroportal24.cz
  0   0
Možná, že jste jako studenti byli na chmelové brigádě, možná jste pomáhali se sběrem brambor nebo kamenů na poli. Zatímco dříve byly takové brigády běžné, dnes už jsou spíše výjimečné a ze současné mladé generace je zná asi jen málokdo.

Pamětníci ale vědí, že vedle poměrně těžké práce se dala na takových brigádách zažít legrace. A to taky nebylo málo.

V legendárních Starcích na chmelu si pozorný divák asi všímá všeho možného, ale zemědělská technika to zřejmě nebude. Asi jen těžko by si brigádník i v té době zapamatoval nebo uměl popsat traktor, který s ním byl na poli. Přesto možná malý průvodce retro zemědělskou technikou trochu nostalgie přinese.

Zemědělství u nás prošlo velkými změnami. Na našem území se vyrábělo velké množství zemědělské techniky. Technika nejen, že posouvala zemědělství Československa kupředu, ale významně se zapsala i v zahraniční.

Traktorů se u nás vyrábělo několik typů 

Už v prvorepublikovém Československu vyrábělo traktory hned několik firem. Výrobci v tehdejším Československu byly firmy Kolben a Daněk, Wichterle-Kovařík (WIKOV), Praga, Svoboda, Škoda a Zetor. Z českých výrobců traktorů dodnes přežil jen Zetor.

Pro zajímavost, v roce 1930 bylo u nás v provozu 3 až 4 tisíce traktorů a motorových pluhů. Z traktorů bylo kolem 75 % amerických Fordson, John Deere a Harvester. V následujících letech došlo ke zvýšení prodeje traktorů a s odezníváním velké hospodářské krize se pak udává jejich roční tuzemský prodej v objemu až 1 000 kusů.

Během druhé světové války nastal markantní útlum v oboru zemědělských traktorů a navíc vzhledem k vypjaté hospodářské situaci Říše se musela realizovat nestandardní řešení jako změna pohonu na dřevoplyn. Po válce se potom ale opět výroba zemědělské techniky rozběhla naplno.

WIKOV

Netechnicky vzdělaným jedincům prostějovská továrna Wichterle a Kovářík a.s., zkráceně WIKOV, asi nic neřekne. Technický znalec ale ví, že prvním vyrobeným traktorem tam byl už v roce 1929 model Wikov 32.

Zkrátka byl to významný strojírenský podnik v tehdejším Československu, který se později stal největším výrobcem zemědělské techniky u nás.

ČKD

Původně se za těmito třemi písmeny skrývá zkratka ze slov: Českomoravská-Kolben-Daněk. ČKD byl jeden z významných strojírenských československých podniků, vzešlých z průmyslu Rakouska-Uherska druhé poloviny 19. století. V širokém výrobním programu nechyběly traktory, z nichž nejznámějším se stal pásový model ČKD T60. Vyráběly se též lehčí traktory. Lehký pásový traktor byl ČKD vyvinut například na export do holandské Indie.

Praga

Praga je stále tradiční český výrobce automobilů s historií od roku 1907 (nyní vyrábí závodní auta a letadla). Automobilka vyráběla spolehlivá osobní a nákladní auta, motocykly, letadla, technické díly do aut, zavedla desítky patentů do světa automobilismu. Vyráběla však i traktory.

Výrobu traktorů začala Praga v roce 1928 a nahradila jí výrobu motorových pluhů, která byla první fází technologické modernizace zemědělské výroby.

Svoboda

Traktory Svoboda vyráběl závod Svoboda motor v Kosmonosech ve 30. letech 20. století. Znalci tvrdí, že tato značka českých traktorů je neprávem opomíjená a dnes už téměř zapomenutá.

Závod Svoboda se zabýval výrobou stacionárních spalovacích a elektrických motorů a zemědělských strojů. V roce 1934 představil závod na Národní zemědělské výstavě traktory jednoduché konstrukce ve výkonové řadě 5, 7 a 10 koní. Nejznámějším modelem byl Svoboda 15 s ležatým jednoválcovým motorem. Tento model se vyráběl až do roku 1949. Firma zanikla v roce 1949 poté, co byla znárodněna.

Škoda

K Československému zemědělství neodmyslitelně patří traktor Škoda 30, který se vyráběl do roku 1951 v Plzni (vyráběn v letech 1946 až 1954), posléze ve Strojní traktorové stanici Libice nad Cidlinou. Jeho vývoj začal tajně již během druhé světové války a ve své době patřil mezi velmi moderní traktory. Traktor je zvláštní svým dvoupalivovým motorem, kdy spouštění motoru probíhá při spalování benzínu, normální chod posléze na naftu.

Zetor

První prototyp dnes nejznámějšího traktoru dokončila továrna 14. listopadu 1945. První tři vyrobené traktory byly pak zákazníkům slavnostně předány 15. března 1946. O pět měsíců později vydala Obchodní a živnostenská komora Republiky československé ochrannou známku pro značku Zetor. Sériová výroba traktorů (tehdy model „Zetor Z-25“) poté byla zahájena 17. srpna 1946.

Za rok jich bylo vyrobeno asi 3 400 kusů. V roce 1948 byl k výrobě schválen Zetor 15, který se vyráběl do roku 1949. Další Zetory typu 25A a 25K se vyráběly podstatně déle, až do roku 1961. Bylo jich vyrobeno nakonec celkem 158 570 kusů, z nichž jich bylo 97 000 určeno na export.

Zetor vznikl po 2. světové válce jako součást Zbrojovky Brno. Název Zetor, pozdější značku, jíž tehdy státní podnik začal označovat svoje traktory, vytvořil člen ekonomického oddělení Rostislav Sapák na jaře roku 1946, vznikl spojením především Zet (hláskované písmeno „Z“ z názvu Zbrojovky) a koncovky -or ze slova traktor (nebo z názvu ZEmědělský trakTOR.

Zmínit je třeba i to, že Zetor byl první výrobce na světě, který u traktorů vyvinul a zavedl výrobu bezpečnostní kabiny. (Dále čtěte: Tesla má nejrychlejší elektromobil světa: Roadster zrychlí z nuly na 100 km/h za 1,9 sekundy).

Alena Hechtová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Nad poloostrovem Kamčatka došlo k obrovskému výbuchu. Způsobil ho padající meteor

Dům a zahrada

Co je důležité u dřezu? Velikost, tvar i materiál

Cestování

Cesta jako cíl: Zkuste trochu netradiční způsob cestování a užijte si i svoji cestu k moři

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu