Moderní auta jsou plná elektroniky. Jen některé systémy jsou ale přínosné
Je jasné, že co řidič, to odlišné přání. Nicméně je tomu tak, že určité systémy jsou v autě vysloveně užitečné, kdežto jiné jsou celkem zbytečné.
Současné minimum
Ať už budete kupovat auto nové nebo ojeté, rozhodně budete chtít systém ABS, optimálně v kombinaci s ESP/ESC či ASR. Tyto stabilizační systémy jsou velmi užitečné pro projíždění zatáček v případě smyku či pro rozjezd. Experti bohužel upozorňují na to, že někteří řidiči si zvykli na tyto systémy spoléhat až příliš. Pravda je taková, že na ledovce vás ani sebelepší stabilizace nezachrání. Povinný je bohužel systém Stop/Start, který může sice přinést hypoteticky drobnou úsporu paliva v městském provozu, ale bohužel nepřináší mnoho pozitiv. Při startu totiž motor obvykle vyprodukuje více škodlivin naráz. Také mnohočetné starty motoru neprospívají. Za své bere též startér i akumulátor. Ke standardu se dnes řadí kontrola tlaku v pneumatikách, což je naopak systém velmi užitečný.
Systémy, které jsou velkým přínosem
Systémem, který nám řidičům přináší opravdu užitek, může být pro ty, kdo neradi řadí nebo mají určitý hendikep, kvalitní automatická převodovka. Jinak ovšem je k nezaplacení asistent rozjezdu do kopce. Nemusíte totiž tolik řešit prodlevu mezi povolením brzdy a přidáním plynu pro rozjezd v kopci. Fantastické jsou automatické stěrače. Výborná jsou automatická světla, obzvlášť v kombinaci s automatickými dálkovými. Opravdu výtečné je sledování mrtvého úhlu či systém, který upozorňuje na únavu řidiče.
Od věci není tempomat, nejlépe ten adaptivní, který udržuje stálý odstup od auta před vámi. Parkovací senzory, a to klidně i vpředu, odvádějí obvykle skvělou práci. K diskusi je parkovací kamera. Když je, nevadí, ale u běžných vozů obvykle není nutná. Pravdou ovšem je, že podle nových pravidel budou mít auta povinné systémy, které upozorní na osobu za autem. Jde o budoucnost nepříliš vzdálenou.
Zajímaví jsou také různí asistenti pro jízdu v pruzích. Občas pomohou. Skvělé je na nich také to, že nutí řidiče k aktivaci směrových světel, protože jinak se brání vyjetí z pruhu poměrně sveřepě. K velké diskusi je ovšem systém, který umí reagovat na překážku před autem. Bude od roku 2022 také povinný, ale současně není docela jasné, jak se bude auto chovat při nouzovém brzdění před srnou na namrzlé silnici. Někdy může být paradoxně bezpečnější nebohé zvíře srazit než uvést automobil do stavu naprosté neovladatelnosti, kdy může dojít k usmrcení celé posádky. Naopak systém rozsvícení nouzových světel při prudkém brzdění je jednoduchý a výborný. Mnoho aut už ho naštěstí dávno má.
Rozumné minimum
Současné rozumné minimum proto zní ABS, ESP, asistent rozjezdu do kopce, hlídání tlaku v pneumatikách, automatické stěrače, automatická světla i s dálkovými, parkovací senzory, hlídání mrtvého úhlu a automatické rozsvícení výstražných světel při brzdění. V kombinaci s automatickou klimatizací (psali jsme také: Klimatizace v autě a její servis), a automatickou převodovkou tyto moderní technologie tvoří v komplexu auto, do něhož sednete a soustředíte se na jízdu, což je skvělé. Kdo rád řadí, ušetří na převodovce. Bohužel, představou je, že vklad řidiče bude stále menší. Hudbou budoucnosti pak mají být auta, která už nebudou mít ani volant a odvezou vás tam, kam budete potřebovat, a to bez lidské asistence.