Bez čtyřkolky se v zimě obejdete, bez kvalitních zimních pneumatik nikoli
Čtyřkolka je snem řady řidičů, hlavně vášnivých lyžařů či obyvatel horských oblastí. Ovšem klientelu si najde i mezi těmi, kteří pohon všech kol vlastně nepotřebují a kromě dvou, tří víkendu v roce ani nepoužijí. V současné době ovšem klasické off-roady upadly v nemilost. Evropská Unie je kvůli vysoké úrovni emisí zavrhuje a následkem toho se dá očekávat snížení nabídky a zvýšení cen. Nemusíte se však jízdy 4x4 vzdát. Na trhu jsou i vozy, které dokážou zajistit čistotu ovzduší i vašeho ekologického svědomí. Jedním z nich je například Peugeot 3008 Hybrid4.
Jeho hybridní pohon je kombinací benzínového motoru PureTech o výkonu 200 koní a dvou elektromotorů o výkonech 110 a 112 koní. Elektrické agregáty umožňují spalovacímu motoru značně snížit průměrnou kombinovanou spotřebu, a to na příjemných 1,5 litrů na 100 km, a emise na ekologicky šetrných 34 gramů CO2/km (dle WLTP). Umístěním jednoho ze dvou elektromotorů na zadní nápravu získal vůz také účinný pohon 4x4. Za zmínku stojí, že elektromotory zvládají vůz pohánět i bez přičinění benzínového motoru a auto tak neprodukuje emise žádné. Čistě na elektřinu zvládne ujet až 59 kilometrů. Tím výčet výhod nekončí.
Díky tomu, že má nárok na SPZ s písmeny EL, můžete využívat veškerých privilegií, která jsou vyhrazena elektromobilům, jako parkování zdarma kdekoli, vjezd do chráněných horských oblastí, kam normální auta nemohou, a navíc nemusíte platit za dálniční známku. Nevýhodou však zůstává vysoká pořizovací cena vozu pohybující se za hranicí milionu korun. Za to byste klidně pořídili hned dva „obyčejné“ Peugeoty 3008 s klasickým pohonem předních kol a konvenčním benzínovým motorem.
Nicméně ani s tímto nehybridním vozem byste nemuseli rezignovat na zimní radovánky. Stačí, když si vůz vybavíte systémem Advanced Grip Control. Tento příplatkový doplněk vás vyjde na 8000 Kč a zajistí vám dokonalou přilnavost kol na sněhu i ledu. Kromě toho systém obsahuje i funkci Hill Assist Descent Control pro perfektní kontrolu nad vozem a bezpečnou jízdu z prudkého či zasněženého svahu. Výhoda je v tom, že tato funkce dokáže udržet vůz v chodu i při velmi nízké rychlosti, kolem 3 km/h a nenechá motor tzv. chcípnout. Nehrozí vám ani káravý pohled ekologů, protože tento systém reguluje prokluz, aniž by zvyšoval celkové emise vozu. Peugeot 3008 pořídíte se speciálními celoročními pneumatikami 18’’ M+S (Mud & Snow), které nemusíte na zimu přezouvat.
Naopak přezouvání na zimní obutí se nevyhnete, pokud váš vůz disponuje standardní výbavou a klasickými koly. Ovšem ani v tomto případě se nemusíte bát vyjet do sněhu, vsadíte-li na kvalitní zimní pneumatiky s patřičně hlubokým dezénem (v ČR platí povinnost minimálně 4 milimetry). V krizových situacích vás podrží protiprokluzový systém ASR, který je dnes už takřka součástí sériové výbavy každého vozu. Co umí, se přesvědčíte v tomto videu.