Proč je lepší používat v pneumatikách místo vzduchu dusík

Plnění pneumatik dusíkem je stále oblíbenější
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Auto-Moto 
20. října 2020 07:48 / Depositphotos
  3   3
Je skutečně výhodné používat dusík místo vzduchu v pneumatikách automobilů. Auta pak mají lepší spotřebu paliva, jízda je plynulejší a v neposlední řadě mají pneumatiky delší životnost.

Pneumatiky automobilů jsou tradičně plněny stlačeným vzduchem. Vzduch tvoří 78 procent dusíku a necelých 21 procent kyslíku a zbytek je vodní pára, CO2 a malé koncentrace vzácných plynů, jako je neon a argon.

Někteří ale dávají přednost plnění pneumatik svého automobilu čistým dusíkem a je pro to hned několik přesvědčivých důvodů.

Dusík pomáhá autům fungovat účinně

Jednoduše řečeno, čistý dusík pomáhá udržovat správný tlak v pneumatikách a umožňuje tak vozu a jeho pneumatikám pracovat co nejúčinněji. U většiny automobilů jsou doporučené hodnoty tlaku v pneumatikách uvedeny někde uvnitř vozu nebo v uživatelské příručce.

Ale pneumatiky časem ztrácejí určitý tlak z plynů v nich, které prostupují gumou pneumatiky. Dusík je podle vědců asi o 40 procent pomalejší než běžný vzduch, což má za následek stabilnější tlaky v pneumatikách po delší dobu. Kyslík také reaguje s gumou pneumatiky, když prochází skrz ni, což vede k termo-oxidačnímu procesu, který v průběhu času opotřebovává gumu pneumatiky.

Navíc voda, která se dovnitř pneumatik obvykle dostává ve formě vlhkosti, způsobuje větší změny tlaku při různých teplotách a časem pneumatiky rovněž narušuje, nemluvě o rezivění kol.

Dusík se s vodou vypořádá

U pneumatik s dusíkem voda nehraje tak velkou roli. Plnění pneumatik dusíkem zahrnuje několikanásobné plnění a proplachování, aby se z pneumatiky dostalo co nejvíce kyslíku, vody a dalších plynů.

Dusík má tedy nesporné výhody. Díky dusíku zůstane tlak v pneumatikách stálejší, což vám ušetří jisté náklady na vyšší spotřebu paliva a údržbu pneumatik. V pneumatikách bude méně vlhkosti, což zase znamená menší korozi kol.

Přesto dusík není všemocný. Vzduch i dusík reagují podobně na změny teplot, což znamená, že každá změna venkovní teploty o 10 stupňů Celsia bude mít za následek změnu tlaku v pneumatikách. Ale to je snad jediná veličina, ve které dusík jako plnivo pneumatik nad vzduchem nevyniká. Dále čtěte: NASA vyvíjí novou laserovou technologii pro přistání na Měsíci. Užitečná bude i tady na Zemi.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Slavný gangster z časů prohibice zakopal poklad v hodnotě dnešních 150 milionů dolarů

Dům a zahrada

Snadná výroba vánoční purpury. Vnese domů tu pravou atmosféru

Cestování

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější schodiště na světě

Zavřít reklamu