Neboj se a věř, řekl Armand Peugeot a stvořil gigantické automobilové impérium
Armand miloval novinky, pokrok a vynálezy. Byl zvídavý, odvážný a taky patřičně tvrdohlavý. Právě on horlivě přesvědčoval své bratry, aby se rodinná firma pustila do výroby motocyklů a posléze i aut. Bratři však tvrdošíjně odmítali. Poctivé a solidní mechanické produkty z ocele přece zajišťovaly rodině prosperitu už od roku 1810, kdy byla firma Peugeot založena, tak proč se pouštět na neprobádaná a nejistá území? Armand však věřil v budoucnost automobilu a urputně trval na svém. Pevně věřil, že v motorech na benzín je budoucnost.
Říkával: „Nebojte se ničeho! Prostě tomu věřte!“ Dokonce zašel tak daleko, že se se svými bratry rozkmotřil a šel si svou cestou. Naštěstí se rodina opět dala dohromady, motory byly vzaty na milost a rodinný automobilový business začal vzkvétat. A rostl a rostl, až dosáhl obřích rozměrů. Dnes je automobilka Peugeot zastoupená ve 160 zemích světa, ročně prodá 1,5 milionu aut a pracuje pro ni víc než sto tisíc lidí.
26. září uplyne přesně 210 let od založení firmy Peugeot. Značka se to chystá náležitě oslavit a připravila pro tuto příležitost 13 videí mapujících klíčové historické okamžiky značky. A co tedy Peugeot považuje za své historické mezníky? Například auta, která se staly pilíři jeho modelové řady. Takové, bez kterých by dnes Peugeot nebyl tím, čím je.
Začněme u prapředků automobilů, těch, které si Armand musel tvrdě vybojovat. Psal se rok 1889 a v Paříži se konala světová výstava. Peugeot na svém stánku vystavil prototyp tříkolky s parním motorem. Jednalo se o Type 1, první automobil, který kdy Armand Peugeot vyrobil a prodal. Následně vytvořil ještě modely Type 2 a Type 3. Jedná se o první automobily svého druhu, vyrobilo se jich celkem 64. Tenkrát to bylo považováno za velký počet. Kdo by před 130 lety věřil, že za pár let se auta budou počítat na miliony?!
Modelem, kterého se prodaly takřka tři miliony, byl Peugeot 404. Značka ho považuje za jeden ze svých historických milníků. Zrodil se před 60 lety díky nenapodobitelného talentu designéra Pininfariny, a rychle se stal ikonou: elegantní, moderní a neuvěřitelně populární auto ztělesňovalo novou generaci francouzských hatchbacků. Vyráběl se ve verzích Super Luxe, Station Wagon, Coupé a Cabriolet. Prodával se až do roku 1988 a za 28 let jeho produktové kariéry sjelo z výrobní linky 2 885 374 vozů.
Zdálo se, že tohoto mohykána žádný model nepřekoná. Ovšem jen krátce, protože Peugeot ve stejné době jako 404 prodával i Peugeot 205 – model, který dokáže rozbušit srdce Francouzů dodnes. Ultramoderní design, jedinečný vzhled, verze GTi, edice kabriolet & Roland-Garros, 16 vítězství v mistrovství světa v rallye a 2 v Rallye Dakar, více než 5 milionů prodaných vozů Peugeot 205 během 15 let… 205 se stala šťastným číslem značky Peugeot.
A jaká další auta si Peugeot cení natolik, že je označuje za klíčové kapitoly své historie? Je to šestice vozů oceněná nejprestižnějším titulem v automobilové branži – Car of the Year, neboli Auto roku. Peugeot se z této pocty radoval v letech 1969, 1988, 2002, 2014, 2017 a 2020. Modely 504, 405, 307, 308, 3008 a 208 se vyšplhaly na nejvyšší stupeň, porazily obrovskou konkurenci a učinily z Peugeotu první a jedinou automobilku, jejíž produktová nabídka zahrnuje souběžně tři takto oceněné vozy. V současné době tedy v showroomech Peugeot můžete vybírat z hvězdného tria tvořeného hatchbackem a kombíkem Peugeot 308 (Auto roku 2014), SUV Peugeot 3008 (Auto roku 2017) a sexy malým vozem Peugeot 208 (Auto roku 2020).