Vyznáte se ve WLTP? Postup, který zjišťuje skutečnou spotřebu aut, bude brzy i v ČR
I když o reálném nárůstu tu nemůže být řeč, protože emise a spotřeba tohoto vozu jsou stále stejné. Změní se jen způsob měření. Oba protokoly, tedy NEDC a WLTP mají totiž stejný cíl: měřit u nového vozidla regulované emise znečišťujících látek (CO / HC / NOx / částice), emise CO2 a spotřebu paliva v průběhu celého cyklu, přičemž jeden protokol nahradí druhý.
Protokol NEDC, který byl zavedený v roce 1992, je zastaralý a od září 2017 je postupně nahrazován protokolem WLTP, který je mnohem blíže skutečným podmínkám používání vozidla. Nový test WLTP poskytuje spotřebitelům realističtější pohled na regulované emise znečišťujících látek a emise CO2 za pomoci mnohem reprezentativnějších údajů. V praxi to znamená, že v reklamních letácích, cenících a technických datech o voze už se nebude setkávat se spotřebou, které se běžným používáním vašeho auta ani nepřiblížíte, ale najdete v nich čísla mnohem bližší realitě.
Proč se ale WLTP v Česku nepoužívá už od svého nástupu, tedy od roku 2017? Důvodem je to, že je třeba, aby mu spotřebitelé v celé Evropě správně porozuměli a automobilky na něj přešly. Proto bylo stanoveno přechodné období až do ledna 2021. Některé země, jako třeba Finsko, používají WLTP už od září 2018, Portugalsko od letošního ledna a Francie od března. Česko, stejně jako mnoho dalších zemí, čeká do konce letošního roku.
Hlavní rozdíly mezi NEDC a WLTP jsou v postupech měření a v parametrech. Například WLTP vychází z průměrné rychlosti vozu 46,5 km/h, kdežto NEDC jen z 34 km/h. NEDC počítá s maximální rychlostí vozu 120 km/h, WLTP se 130 km/h. NEDC na rozdíl od WLTP nebere v úvahu příplatkovou výbavu vozu (např. klimatizaci) ani fakt, že auta jezdí i v chladnějším počasí než 20°C. WLTP tedy dokáže mnohem lépe zachytit reálné používání automobilů reálnými řidiči.
Jaké výhody přináší WLTP motoristům? Lepší přehled o spotřebě, emisích CO2 a znečišťujících látek. Pro čím dál tím víc zákazníků je právě toto hledisko významným faktorem rozhodování při nákupu nového vozu. Naopak pro automobilky je přechod na WLTP spíše nevýhodou, protože splnit emisní normy je nyní pro ně mnohem obtížnější. A samozřejmě si to vyžádá nemalé investice.
Někteří konstruktéři se ale včas stihli připravit. Jedním z nich je značka Peugeot. Ta už od března 2017 poskytuje na svých internetových stránkách zákazníkům konfigurátor reálné spotřeby vozů, na kterém si můžete spočítat, kolik skutečně spálíte benzínu nebo nafty a jak moc zatížíte životní prostředí. Zohledňuje i takové faktory, jako způsob jízdy (agresivní, klidný), bydliště (jízda ve městě, mimo město), kolik lidí v autě jezdí, jak často používáte klimatizaci atd. Peugeot také hodně zainvestoval do snížení spotřeby vozů se spalovacím motorem a uvedl řadu elektromobilů, například Peugeot e-208 či e-2008 a Plug-in hybridů (Peugeot 3008 a 508).
Kromě toho Peugeot zavádí data naměřená metodou WLTP v předstihu i tam, kde zatím nemusí. Otevřete-li si například ceník nového Peugeotu 2008 pro Českou republiku, najdete v něm jak údaje dle NEDC (což je zatím v ČR povinné), tak i údaje dle WLTP. Na stránkách českého zastoupení Peugeotu rovněž najdete podrobné vysvětlení obou metod měření emisí CO2 a škodlivin, takže vás pak v příštím roce nepřekvapí, že spotřeba aut se spalovacím motorem je najednou vyšší a dojezd elektromobilů zase nižší.