Co dělat, když vás vaše hybridní nebo elektrické auto nechá ve štychu

U elektrifikovaných aut je potřeba dávat pozor, aby nedošla energie
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Auto-Moto 
20. května 2020 15:53 / Pixabay
  0   0
Když se vám v běžném autě vybije baterka nebo dojde benzín, je to k naštvání, ale lze to poměrně rychle vyřešit. Někdo vám u silnice obvykle zastaví, kabelem pomůže nastartovat baterku, anebo dolije pár litrů benzínu. Ale co když vám klekne elektrické auto?

I elektrické nebo hybridní automobily vás mohou nechat ve štychu. Složitost dnešních elektrifikovaných hnacích ústrojí, a zejména pak hybridů, které spojují spalovací motory s elektrickými motory, znamená, že oprava může být mnohem komplikovanější.

Většina hybridních a elektrických automobilů vám zkrátka nedovolí pokračovat v jízdě, pokud jsou baterie zcela bez energie, protože by se mohly poškodit. Pokud se baterie u elektrického auta nebo hybridu někdy zcela vybijí, musíte je pak připojit k specializovanému nabíjecímu místu v autorizovaném servisu. Až se tam tedy nějak dostanete, protože auto zkrátka nepojede. A pak si ještě zaplatíte drahou diagnostiku, která zjistí, že vaše baterie je zcela vybitá.

Dvanáctivoltovka vám pomůže nastartovat

Elektrifikovaná auta však mají také 12voltové baterie pro provozování příslušenství, jako je rádio a osvětlení interiéru, stejně jako je má jakékoli jiné auto. Mimo jiné tato baterie napájí i některé velmi důležité funkce, jako je systém elektrického posilovače řízení. Na tuto baterii lze nastartovat stejně jako u jakéhokoli jiného automobilu, pokud najdete správné terminály a dodržíte některá další opatření.

Hybridní modely jsou složité

Ale co když hybridnímu vozu prostě dojde benzín? Mohl by jeho elektrický motor poskytnout dostatek energie, abyste se dostali na čerpací stanici? Zde se to komplikuje a vše záleží na tom, jak vozidlo využívá své dva energetické systémy.

Částečné hybridy využívají elektrické motory k tomu, aby pomáhaly spalovacím motorům s lepší spotřebou paliva a výkonem. To znamená, že takové auto jen na elektriku nikam nedojede.

Plné hybridy kombinují spalovací motor s alespoň jedním elektrickým motorem, který pohání vůz, takže ten se může v případě potřeby pohybovat pouze pomocí svých elektrických motorů. Existují dva hlavní druhy plně hybridních systémů: sériové a paralelní hybridy. V obou jsou hybridní baterie dobíjeny motorem s vnitřním spalováním a regeneračními brzdovými systémy.

Plug-in hybridy přidávají výhodu větší baterie, takže i s tímto autem dojedete jen na elektrickou energii alespoň na nejbližší čerpací a dobíjecí stanici.

Problémem ale je, že každý výrobce a každý model pracuje trochu jinak, takže byť dojezd u hybridů k čerpací stanici jen na baterii je možný, může podle výrobce a modelu záviset na různých okolnostech, popřípadě dokonce způsobit i další potíže.

Jak nastartovat na 12voltovou baterii

Dobrou zprávou je, že základy skokového spouštění 12 V baterie na většině elektrických automobilů se opravdu neliší od jakéhokoli jiného vozidla. Vždy si však přečtěte příručku k vozidlu, abyste si dvakrát zkontrolovali, zda má vaše auto nějaké specifické potřeby nebo preventivní opatření. Korejské značky obvykle mají postup při nouzovém startu úplně jiný.

U většiny elektrifikovaných automobilů byste měli vyhledat startovací svorky, kam můžete připojit sadu propojovacích kabelů. Tyto kovové koncovky jsou často pod kapotou a jsou označeny červenými a černými kryty. Pokud tomu tak není, měly by být označeny znaky + a -. Vyhněte se čemukoli připojenému k oranžovému kabelu, protože to je barva používaná pro vysokonapěťové součásti ve voze, který nechcete poškodit.

Pak zastavte auto, které vám pomůže se startem, ideálně ale neelektrické vozidlo. 12voltové systémy elektrických vozidel nejsou vyrobeny, aby startovaly jiné auto, mohli byste si tím poškodit váš vůz. Vypněte motory obou vozidel a vyhledejte nabíjecí terminály.

Nejprve připojte červený propojovací kabel ke kladnému terminálu vašeho vybitého automobilu, potom připojte druhý konec červeného kabelu ke kladnému terminálu na druhém autě. To samé proveďte následně i s černým kabelem u záporného terminálu.

Pokud je vše připojeno, nastartujte motor druhého vozu. Nechte jej několik minut běžet, a pak zkuste nastartovat vybitý elektrický vůz.

Měli byste si však zkontrolovat návod, jak přesně restartovat auto. Většina procedur EV startu je docela normální, existují však určité specifické výjimky. Poté vyčkejte, než se odpojí propojovací kabely, měla by se rozsvítit kontrolka „Připraveno“, která ukazuje, že systém se restartoval.

Odpojte kabely baterie v opačném pořadí, v jakém jste je nasadili a vaše auto by mělo znovu běžet. Další možností je vozit v autě samostatný startér, procedura nabíjení 12 V baterie je stejná, jen potrvá asi 15 minut.

Naopak totální katastrofou je, pokud vám u hybridu dojde palivo i baterie. To už vám prakticky není pomoci. Pokud se tedy rozmýšlíte, zda si pořídit nějaké elektrifikované auto, počítejte i s obtížemi tohoto typu, jež vás na vašich cestách mohou potkat. Dále čtěte: Mobilní nabíječky jsou nadějí pro elektrická auta.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Galaxie podezřele podobná Mléčné dráze byla spatřena v raném vesmíru

Dům a zahrada

Kuny dokáží na půdě udělat pěknou paseku. Vyhnat je můžete těmito osvědčenými způsoby

Cestování

Poznejte mimořádně krásné pobřeží a opravdový klenot Itálie

Zavřít reklamu