Šílené automobilové koncepty: Vize nebo jen vyhozené peníze?

Fantazie automobilových designérů je bezmezná
📷
Dalších 13 fotografií v galerii
 Auto-Moto 
27. dubna 2020 10:02 / Peugeot
  2   0
Fantazie automobilových designérů je bezmezná a dostanou-li možnost překročit technické či finanční limity, vznikají výtvory ze světa sci-fi. Z designérských studií automobilek pak vyjíždějí exponáty na míle vzdálené sériovým vozům. Objeví se na jednom či dvou mezinárodních autosalonech, případně ještě na nějaké lokální výstavě, a putují rovnou do muzeí či dokonce zaprášených depozitářů.

Zdá se, že obrovské peníze vynaložené na to, aby seskupení designérských, technických a marketingových týmů tento nesmírně náročný, většinou funkční koncept stvořilo, byly vynaloženy takřka zbytečně. Vždyť vůz, který stál tolik energie a financí, se nikdy nepodívá na silnici a nikdo si ho nekoupí! Nenechte se ale mýlit! Automobilky většinou investují s rozvahou a penězi neplýtvají. Koncepční vozy totiž mají svoji hodnotu a investice do nich se občas bohatě vrátí.

Prvním a zásadním úkolem konceptu je okouzlit, přilákat návštěvníky autosalonu na stánek automobilky. Dále má vytvářet image značky a předvést její technické možnosti. A v neposlední řadě je koncepční auto pojízdnou laboratoří pro testování nových technologií i designových směrů.

Jedním z tvůrců nejodvážnějších či možná nejšílenějších konceptů je francouzská automobilka Peugeot. Už v roce 1984 stvořila zběsilý Peugeot Quasar o výkonu celých 600 koní. Na jeho zrodu se podílel legendární Gérard Welter, který se pak v roce 1998 stal šéfdesignérem Peugeotu. Welter miloval motoristický sport, i proto se pozdější koncepty značky vyznačovaly  sportovním duchem, například Peugeot Proxima se představil mimo jiné na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde svištěl poháněný bi-turbo motorem V6 o výkonu 680 k. Koncept Oxya pak s podobným motorem v roce 1988 na závodním okruhu dosáhl rychlosti 350 km/hod. 

V roce 2007 Gérard Welter z Peugeotu odchází a na jeho místo nastupuje Gilles Vidal. Pro něj je na prvním místě design. Stvořil například Onyx, který neuvěřitelným způsobem zkombinoval kov a surovou měď, a je také duchovním otcem uspořádání interiéru Peugeot i-Cockpit® s kompaktním volantem, vyvýšeným přístrojovým panelem, velkým dotykovým displejem a masivní středovou konzolou. Tento vynález se ještě před pár lety zdál designérským výstřelkem, dnes ho s úspěchem používá více než šest milionů klientů. Peugeot i-Cockpit se mimochodem poprvé objevil v koncepčním voze, a to už v roce 2010. Jednalo se o koncept Peugeot SR1 a značka Peugeot ho představila na oslavu 200 let od svého založení. 

Ovšem SR1 nebyl jediným showcarem, který změnil historii sériových vozů značky. Některé koncepční vozy totiž zaznamenaly takový zájem veřejnosti, že se automobilka rozhodla začít je vyrábět sériově. Tento osud potkal například koncept Peugeot 20♥, která dal základ modelu 206 kupé-kabriolet, nebo konceptu označovanému jako Phase 2, z něhož vznikl shooting break Peugeot 306, či konceptu Peugeot RCZ, který se proměnil ve stejnojmenný sériový vůz. Tímto řada showcarů metamorfózovaných do sériovek nekončí. Jeden koncepční vůz, předvedený loni na autosalonu v Ženevě, se chystá na konci letošního roku na trh v sériové podobě. Dostal název 508 Peugeot Sport Engineered, pod kapotou mu tepou hned tři motory a na jeho vývoji se podílela závodní divize Peugeot Sport. Máme se tedy na co těšit!

Ema Maxová | inStory.cz
Témata: auto, moto
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Tajnou zbraní vakcíny proti nemoci covid-19 je mRNA. Co všechno o ní potřebujete vědět

Dům a zahrada

Pečujte správně o chrup svých psů i koček. Vyhnete se zbytečným problémům

Cestování

Afrodiziakum na cestách. Poznejte magické souostroví, které spouští sexuální vibrace

Zavřít reklamu