Zvyšování obsahu alkoholu v benzinu sníží emise uhlíku, ale zvýší cenu
Štítky s jedním písmenem a číslem se nacházejí na benzinových stanicích i u nás. Mnoho motoristů si pravděpodobně ani neuvědomuje, že už nyní do svých aut tankují alkohol.
Alkohol ve formě ethanolu získaného z rostlin je součástí snahy o to, aby paliva, která tankujeme do našich vozidel, byla šetrnější k životnímu prostředí. Většina benzinu, který se v současnosti prodává na čerpacích stanicích, je směsí 5 % bioethanolu a 95 % benzinu. Ta je označena štítkem E5, zatímco některé pumpy přesly na novou generaci paliva, které obsahuje až 10 % bioethanolu známého pod označením E10.
A vzhledem k tomu, že se svět snaží snížit dopad na změnu klimatu snížením emisí z fosilních paliv, mohli by motoristé v Evropské unii brzy do svých nádrží přidávat ještě více alkoholu.
E20
E20 tak bude označení benzinu, kterého se na čerpacích stanicích brzy dočkáme. Výzkumy, které byly dokončeny v loňském roce, už vyvinuly nové standardy, podle kterých by v roce 2030 země EU přijaly benzin s označením E20, tedy s 20 % bioethanolu, jako hlavní zdroj paliv.
Je to opravdu bio?
Ačkoli bioethanol při hoření stále produkuje oxid uhličitý, považuje se za obnovitelné palivo. Rovněž se považuje za zelenější, a to částečně proto, že rostoucí rostliny, z nichž se vyrábí, absorbují oxid uhličitý ze vzduchu. To znamená, že neuvolňují další uhlík do atmosféry, k čemuž dochází při spalování fosilních paliv.
Litr čistého ethanolu také produkuje asi dvě třetiny emisí uhlíku ve srovnání s litrem běžného benzinu. Ethanol však obsahuje méně energie na litr než benzin, takže pro neoptimalizované auto bude potřeba více alkoholu, aby dojelo na stejné vzdálenosti jako při použití fosilních paliv. Tím se sníží úspory emisí uhlíku, které jsou možné díky použití ethanolu. Jenomže, i k výrobě alkoholu je potřeba energie pravděpodobně s využitím fosilních paliv, takže nic vlastně není tak "zelené", jak to na první pohled vypadá.
Nicméně výzkum zjistil, že zatímco by se spotřeba paliva zvýšila, pokud by země přešly na palivo E20, kvůli zvýšenému podílu ethanolu by emise oxidu uhličitého celkově klesly o 10 % ve srovnání se všemi automobily používajícími dnes E10.
V konečném důsledku přechod na palivo s vyšším obsahem alkoholu stejně zaplatí samotní řidiči. V první řadě si budou muset nechat upravit auta, aby mohla jezdit na paliva E20, ve druhé řadě se zvedna cena samotného paliva, opět kvůli vyššímu obsahu alkoholu, a za třetí je tu i samotný fakt, že auto nedojede tak daleko, takže dražší palivo budou řidiči tankovat častěji. Dále čtěte: Autonomní auta neumí jezdit na sněhu a v dešti. V ostrém provozu jsou nebezpečná.