Jak se správně chovat na vozovce, když je náledí
Náledí na silnici je nebezpečné, a to zvlášť tehdy, když se jedná o lokální náledí, se kterým řidič nepočítá, a které často vzniká náhle a v místech, kde by jej nikdo nečekal. Řidiči ale přesto svoji jízdu situaci na vozovce nepřizpůsobí. Jak se tedy správně chovat na náledí?
Dodržujte větší rozestup
Brzdná dráha se při náledí mnohonásobně prodlužuje. Jestliže při devadesátikilometrové rychlosti auto zastavíte na suché vozovce na sedmdesáti metrech, na mokru zabrzdí na metrech devadesáti. Pokud je však vozovka namrzlá, prodlužuje se brzdná dráha téměř na čtvrt kilometru. Proto je zvlášť důležité snížit na náledí rychlost a zvětšit rozestup.
Do zatáček najíždějte pomalu
Nejvíce nehod na náledí se stane v zatáčkách, ve kterých řidiči podcení povětrnostní podmínky, najedou na led a dostanou se do smyku. Pokud vás auto v zatáčce přestane poslouchat a míří ke krajnici, nezrychlujte ani nebrzděte a jen ještě více jemně pootočte volantem. Pokud jedete dost pomalu, kola se chytí a auto se srovná.
Pokud vás v zatáčce předbíhá zadní část vozu, kola naopak jemně srovnejte. Všímejte si stavu vozovky a ani v moderních autech nespoléhejte jen na stabilizační systémy. Na ledu vás ani tyto systémy nemusí zachránit.
Pozor si v současném počasí dávejte také na jev, kterému se říká černý led, který vzniká při teplotách kolem nuly. Černý led je tenoučká průsvitná vrstvička ledu na asfaltu, který vypadá, jako by byl jen mokrý nebo dokonce suchý. Řidiči si jej velmi často nevšimnou a auto na černém ledu je rázem prakticky neovladatelné.
V takové chvíli je důležité zapomenout na prudké manévry s volantem a prudké brzdění. Jeďte pokud možno plynule, bez náhlých změn směru či rychlosti. Dále čtěte: Srážky se zvěří jsou stále častější. Víte, co v takovém případě dělat?