Pokud jezdíte na LPG, nezapomeňte natankovat zimní verzi
Většina řidičů se totiž domnívá, že při větších mrazech zamrzají pouze dieslové motory. Není to ale pravda. I u nás celkem rozšířená auta na LPG totiž mohou při větších mrazech mít docela závažné potíže.
Než začne opravdu mrznout, dotankujte plnou
Zimní verzí disponuje totiž i zkapalněný ropný plyn neboli LPG, který tvoří směs propanu a butanu. Zimní verze je v tankovacích stanicích k dostání běžně už od listopadu. Zatímco v létě obsahuje autoplyn více butanu, v zimě je tomu naopak a ve směsi dominuje propan.
Letní směs LPG může být pro motor lepší, protože butan má vyšší výhřevnost a automobil tak může dosáhnout menší spotřeby. V zimní směsi LPG je ale nezbytný vyšší podíl propanu, protože ten se při nižších teplotách lépe odpařuje.
Butan přechází do plynné fáze při teplotě mínus 0,5 °C, propan se odpařuje až kolem mínus 42 °C. U vozidel na LPG oproti těm dieselovým sice v zimě nenastávají potíže se startováním. Auta na autoplyn totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na spalování propan-butanu. Pokud je však v nádrži vozu stále autoplyn určený pro letní provoz, mohou se při větších mrazech objevit problémy s chodem motoru.
Odborníci tedy doporočují, aby majitelé aut na LPG natankovali zimní verzi, která vozidlo ochrání před problémy v mrazech. Pokud vám v nádrži ještě zbyla část letní verze, nevadí. Když ji doplníte tou zimní, svoje auto ochráníte i tak. Dále čtěte: Srážky se zvěří jsou stále častější. Víte, co v takovém případě dělat?