Autonomní auta neumí jezdit na sněhu a v dešti. V ostrém provozu jsou nebezpečná

 Auto-Moto 
06. března 2020 08:24 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Autonomní vozy jsou zatím v ostrém provozu nebezpečné Depositphotos
Jízda na sněhu je obtížná i pro zkušené řidiče, ale pro autonomní vozidla je doslova noční můrou. Při mnoha testech už museli vědci přebrat kontrolu nad řízením, aby jízda autonomního vozu neskončila nehodou.

Vědci tak musejí hledat způsob, jak autonomní vozidla naučit jezdit i v zimním počasí. A možná ho už našli. Vyvinuli nový systém, který pracuje s radarovým zařízením používaným pro podzemní průzkumy.

Vůz, který jede na zasněžené silnici, tak může použít algoritmus lokalizace, aby zjistil svoji přesnou polohu. Senzor tak snímá pomocí radaru povrch pod vozovkou. Jakmile budou tímto skenováním vytvořeny mapy pro danou oblast, respektive pro všechny komunikace, systém je připraven pomoci autonomnímu vozidlu „vidět“, kde se nachází i přes fakt, že je samotná vozovka zapadaná sněhem.

Jak to funguje?

GPS senzory autu sdělí, kudy právě jede. Z těchto souřadnic počítač automobilu udělá odhad toho, kde se momentálně nachází, a to díky naskenovanému povrchu pod vozovkou. Tím palubní počítač dokáže autu říct, zda se na zasněžené komunikaci nachází ve správném jízdním pruhu, zda vjelo do protisměru, anebo zda dokonce nemíří do příkopu.

Při testování tým zjistil, že průměrná odchylka navigačního systému byla jen asi 2,5 centimetru od jeho měření za typických povětrnostních podmínek, ale čelil nepředvídanému problému. Systém si neuměl dobře poradit s deštěm.

Ukázalo se, že půda nasáklá deštěm mění složení hornin a nečistot v zemi, což vytváří disparitu mezi naskenovanými mapami a současným stavem identického terénu. Přesto v obou případech záložní ovladače nikdy nemusely během šesti měsíců testování převzít řízení.

Avšak déšť není jediná věc, která vznáší zmatek do naskenovaných map terénu pod silnicemi. Komplikace rovněž přináší sesuvy půdy, zemětřesení a dokonce i taková banalita, jakou je pokládka potrubí u silnice. To znamená, že skenování povrchu pod silnicemi by se muselo prakticky neustále aktualizovat.

Autonomní auta, která se dosud netěší žádnému velkému zájmu veřejnosti, tak zřejmě ještě dlouho zůstanou hudbou budoucnosti. Jak se ukazuje na těchto příkladech, zřejmě ještě dlouho budou pro veřejný provoz a převážení lidí poměrně nebezpečná. Dále čtěte: Brzy tu budou auta, se kterými sami nezměníme jízdní pruh.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hvězdy se podělily se svými fanoušky o „nezapomenutelný piknik“

Styl

Skvělý asijský trik, díky kterému už nikdy rýži nerozvaříte

Tech

Vlastnit či nevlastnit? Auto na „operák“ je dostupnější než kdykoli předtím