Moderní vozy již mají řadu sofistikovaných systémů. Budoucí auta budou dokonce i slyšet

 Auto-Moto 
10. února 2020 07:59 / Mirka Malá
  1
📷
2 fotografie v galerii
Vědci učí auta slyšet IDMT
Moderní vozy již mají řadu sofistikovaných systémů, jako je dálkově ovládané parkování, či automatické varování před opuštěním jízdního pruhu. V budoucnu ale budou mít auta i sluch. Nový systém bude schopný rozpoznávat vnější zvuky, jako jsou třeba sirény.

V budoucnu tedy budou mít auta takové systémy, které dokáží zachytit a identifikovat vnější zvuky. Novou technologii vyvinuli vědci v Německu zejména pro autonomní vozidla tak, aby během jízdy dokázala rozpoznat jednotlivé akustické události na silnici.

Navzdory mnoha různým systémům, která už zkušební autonomní auta měla, žádné z nich dosud nebylo vybaveno systémem schopným vnímat vnější zvuky. Takové systémy by například dokázaly okamžitě rozeznat sirénu blížícího se pohotovostního vozidla, takže by autonomní vozidlo vědělo, že má vytvořit tzv. uličku pro záchranné služby.

Existuje řada dalších scénářů, ve kterých může akustický systém včasného varování hrát zásadní roli, například když autonomní vozidlo vjede do obytné oblasti, kde si hrají děti.

Analýza hluku pomocí algoritmů založených na AI

Vývoj vozidla se sluchovými schopnostmi představuje řadu výzev. Mezi klíčové oblasti výzkumu patří snímání signálu na základě optimálního umístění senzoru, předzpracování signálu, zlepšení signálu a potlačení šumu v pozadí. Systém musí být nejprve vyškolen k rozpoznání akustického "podpisu" každé příslušné zvukové události. To se provádí metodami strojového učení.

Umožňují systému dynamicky lokalizovat pohyblivé zdroje zvuku, jako je siréna na blížícím se záchranářském vozidle. Výsledkem je inteligentní senzorová platforma, která dokáže rozpoznat konkrétní zvuky. Vědci rovněž napsali své vlastní algoritmy založené na AI. Používají se k rozlišování specifického šumu.

Vědci už ve své práci pokročili natolik, že vytvořili první prototypy. A to znamená, že sériově by se tento systém mohl začít vyrábět v polovině nadcházejícího desetiletí.

Jak to funguje?

Akustický senzorový systém zahrnuje mikrofony, řídicí jednotku a software. Mikrofony instalované v ochranném krytu jsou namontovány na vnější straně vozidla, kde zachycují vzduchem přenášený hluk. Senzory pak přenášejí tato zvuková data do speciální řídicí jednotky, která je pak převádí na příslušná metadata. Dále čtěte: Nová baterie by mohla nabít elektromobil již za deset minut.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky