Pár drobností, které je dobré dopřát autu před zimou
Pravidelné servisní prohlídky s výměnou oleje, filtrů, kontrolou vůlí v řízení a celkově s kontrolami technického stavu vozidla jsou dnes samozřejmostí. O určité věci bychom se ale měli zajímat sami.
Pneumatiky
Většina už ví, ale přesto je dobré si připomenout, že od 1. listopadu bychom měli mít na autě zimní pneumatiky, a to s naprostou jistotou, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, případně pokud lze předpokládat, že by taková situace mohla nastat. Také je dobré si připomenout, že minimální hloubka vzorku na zimní pneumatice je u nás stanovena na 4 milimetry. Podobné požadavky mají i sousední země. Někde navíc budete potřebovat i řetězy. U letních to pak je jen 1,6 milimetru. Je proto nejvyšší čas myslet na objednání do servisu, protože zanedlouho se budou tvořit dlouhé fronty v pořadnících.
Kapaliny
Také není od věci si doplnit nádržku na vodu do ostřikovače směsí, která nezmrzne. Protože ještě nepanují tuhé mrazy, nemusí jít hned o směs zimní, která vydrží -30 stupňů Celsia. Existují i tzv. přechodové směsi, které jsou třeba do -5 stupňů Celsia a současně mají i některé vlastnosti směsí letních, a hlavně nejsou tak drahé.
Vedle ostřikovačů byste měli věnovat pozornost i chladicí kapalině. Pokud totiž běžně doléváte destilovanou vodu případně si nejste jisti, jaká směs v chladiči je, určitě stojí za to si směs nechat překontrolovat. Nemrznoucí směs je barvená a má olejnatou konzistenci. Přesto i tak stojí za to ji nechat překontrolovat, protože po létech může být bod tuhnutí někde na -10 stupních Celsia, což by mohlo za silnějších mrazů způsobit katastrofu.
Těsnění ve dveřích a oknech
Určitě je nejvyšší čas na ošetření těsnění ve dveřích a v oknech. Zakupte příslušný přípravek v jakékoli prodejně s potřebami pro motoristy a ošetřete všechna těsnění. Vyhnete se zamrznutí dveří a poškození těsnění. Ošetření se hodí provádět pravidelně, třeba i několikrát do roka. Gumě to neuškodí a vliv počasí nebude tak velký. Jedno balení vyjde něco přes sto korun. Najdete i nižší ceny, takže se zásah určitě vyplatí.
Možností je více
Je jasné, že jednotliví motoristé potřebují pro zimní provoz i další přípravy. Lze doporučit třeba důkladné vyčištění skel zevnitř. Zejména u čelního skla jde o důležitou věc. Pokud navíc použijete přípravek proti rosení, velmi zlepšíte viditelnost i za chladných a vlhkých dnů. Na pohotovostní místo si také uložte kvalitní utěrku na sklo a do pohotovosti uveďte škrabku na led. Není od věci mít připravený i skládací deštník. Zajímavý tip na rozmrazení skla pak najdete v článku zde.