Autem v době koronaviru, neboli chyby, které nevědomky děláte, a zvyšujete riziko nákazy
Praktické rady pro řidiče najdete v tomto videu. Video vytvořil Autoklub ČR ve spolupráci s odborníky z různých oborů a se svým dlouhodobým partnerem značkou Peugeot v ČR. Manažer Autoklubu ČR z oboru silniční bezpečnosti, Ing. Libor Budina, si při natáčení vzal na pomoc nový Peugeot 208, vůz oceněný titulem Evropské Auto roku 2020. Demonstroval na něm jednoduchá pravidla, která vmohou být pro zachování vašeho zdraví klíčová.
Měli byste také vědět, že přestože uniknete nákaze koronavirem, ještě nemáte vyhráno. Stále je tu riziko spojené s řízením vozu a zde může sehrát zásadní roli obyčejná zdánlivě neškodná rouška. Nosíte-li ji, přestože jste v autě sami, děláte chybu, jak říká Jan Hart z Katedry vozidel a pozemní dopravy Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze: „Pokud jedete sami ve vozidle, je rouška nejen zbytečná, ale rovněž vás její přítomnost může ohrozit. Při dýchání s rouškou se až třetina vydechnutého oxidu uhličitého opětovně vdechne. Dochází tím k několika procesům ovlivňujícím zdravotní stav člověka. Vlivem acidózy se zvyšuje kyselost krve, čímž se mimo jiné prodlužuje reakční doba a zpomalují reflexy, což může u řidiče vést i k fatálním důsledkům. Pokles pH krve má ovšem vliv i přímo na amygdalu v mozku, kde ovlivňuje část nervových buněk, které mohou vyvolat stavy úzkosti, nervozity nebo paniky. Je proto důležité mít roušku pouze v případech, kdy je to opravdu nezbytné, pravidelně si ji měnit a udržovat v čistotě.“
Roušku je tedy v autě třeba používat obezřetně. A nejen to, důležitý je také výběr roušky. Vhodné jsou nanovlákenné respirátory a roušky nejlépe české výroby. Určitě se vyplatí při výběru kvalitního respirátoru vědět o velkých rozdílech mezi nejčastěji prodávaným evropským typem FFP2 a čínským KN95. Ty jsou nyní veřejností považovány za naprosto stejné, nicméně tomu tak není. Znatelné rozdíly jsou však patrné až při podrobnějším zkoumání. „Respirátor typu FFP2 je složen z více vrstev, nejčastěji pěti, šesti, a je tedy pevnější, na první pohled objemově robustnější. Avšak to nejzásadnější, co zajišťuje ochranu zdraví, je lidskému oku skryto ve vnitřních filtračních vrstvách. Aby respirátor FFP2 vyhověl evropské normě, musí být logicky jeho skladba výrazně sofistikovanější a jednotlivé vrstvy podstatně kvalitnější, než je tomu u typu KN95 certifikovaného podle čínské normy. To však má pochopitelně nezanedbatelný vliv i na výslednou cenu,“ shrnul Tomáš Dudák, ředitel společnosti SPUR, která je lídrem vývoje a výroby nanomateriálů v České republice. SPUR a.s. nabízí v rámci svého e-shopu nanorespirátory a nanoroušky z materiálu PP i viskózy, které jsou příjemné na nošení, a velmi dobře se v nich dýchá.