Jak dlouho zahřívat auto při mrazivých teplotách
Lidová moudrost v zimě praví, abyste vyšli ven, nastartovali motor svého vozu a nechali jej běžet před odjezdem na volnoběh. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení to ale ve skutečnosti neprodlužuje životnost vašeho motoru.
Máte-li karburátor, musíte zahřívat
Zahřátí auta před jízdou je pozůstatek z doby, kdy na silnicích dominovaly motory s karburátorem. Karburátory mísí benzín se vzduchem, aby se odpařilo palivo pro provoz motoru, ale nemají senzory, které vyladí množství paliva, když je zima. Místo toho používají mechanický systém zvaný sytič k dočasnému omezení přívodu vzduchu a pro bohatší směs.
Z tohoto důvodu musíte nechat starší auta před jízdou zahřát, takže pokud máte auto, jež bylo vyrobeno v osmdesátých letech, určitě se této zimní proceduře nevyhnete.
Spalovací motor pracuje jinak a potřebuje více oleje
Spalovací motor má písty ke kompresi směsi vzduchu a odpařeného paliva ve válci. Stlačená směs se poté zapálí a vytvoří spalování, které pohání motor.
Když je motor studený, je méně pravděpodobné, že se benzín odpaří a vytvoří správný poměr vzduchu a odpařeného paliva pro spalování. Motory s elektronickým vstřikováním paliva mají senzory, které se vyrovnávají s mrazem tím, že do směsi pumpují více benzínu. V tomto módu motor funguje prakticky do chvíle, než se zahřeje na asi 4 až 5 stupňů Celsia.
"To je problém, protože do spalovací komory vlastně dáváte další palivo, aby se spálilo, a část z toho se může dostat na stěny válců," řekl Stephen Ciatti, strojní inženýr, který se specializuje na spalovací motory v Argonne National Laboratory. "Benzín je vynikající rozpouštědlo a může ve skutečnosti umýt olej ze stěn, pokud je v provozu v těchto studených podmínkách po delší dobu."
Ale. Při tomto stavu dochází ke snížení životnosti komponentů, jako jsou pístní kroužky a vložky válců. Je to tím, že se s palivem odplavuje i více oleje. A méně oleje znamená více tření, které může opotřebovávat a nakonec zničit důležité součásti motoru vašeho vozu.
Jak bezpečně vyrazit na cestu v mrazivých teplotách
Před normální jízdou je nejlepší dát motoru několik sekund na vytvoření tlaku oleje. Dobrá kvalita a stav oleje jsou zásadní pro ochranu motoru v podmínkách studeného startu. Nejlepším řešením pro spalovací motory je tedy nastartovat auto, chviličku počkat a vyrazit.
Pokud nasednete do auta, nastartujete a hned vyjedete, zbytečně tím zatížíte motor vozu. Stačí počkat opravdu jen chviličku, třeba než odhrnete sníh z okna, nebo než si nastavíte navigaci, zapnete pásy a pohodlně se za volantem uvelebíte. Takže pokud nejezdíte v opravdu starém voze s karburátorem, postačí chvilka a můžete jet. Dále čtěte: Jak pravidelně rotovat pneumatiky, aby vydržely co nejdéle.