Legendární Albatros létal ve čtyřiceti zemích světa. Teď se dočkal svého nástupce
Legendární český podzvukový letoun L-39 Albatros slouží v mnoha zemích dodnes jako spolehlivý cvičný letoun. Aero Vodochody nyní představily novinku v podobě L-39NG, který je jeho nástupcem. Nový letoun nabízí větší dolet, je lehčí a má výrazně lepší aerodynamické vlastnosti.
První takzvaný předsériový stroj má vzlétnout již koncem tohoto roku, sériová výroba pak bude zahájena přibližně o dva roky později. Aero Vodochody už mají objednávku na čtyři desítky strojů a předpokládají, že v příštích 15 letech vyrobí až 3000 strojů. Zástupci společnosti také uvedli, že stroj připomíná svého předchůdce pouze svým názvem, jinak je přepracován prakticky od základu.
Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů a výrazné změny se dočkala také křídla, která jsou umístěna jinak než u jeho předchůdce. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel. Nový L-39NG dosahuje rychlosti až 750 kilometrů za hodinu.
Kromě zahraničních zakázek především z USA a Portugalska bude mít o letouny zájem také česká armáda. Kolik strojů si armáda plánuje pořídit, bude podle ministra obrany Lubomíra Metnara teprve předmětem debaty.
Výhodou nového letounu je podle společnosti to, že je levný a je vybaven moderními technologiemi včetně špičkových vystřelovacích sedadel. Vývoj byl maximálně zaměřen na cvičné schopnosti letounu a jeho snadnou údržbu. Nový motor americké výroby, kterým je L-39NG vybaven, může být montován v rámci programu na výměnu také do starších strojů L-39.
Výroba legendárního L-39 Albatros byla zahájena v roce 1970 a za sedmadvacet let výroby bylo zkonstruováno přes 2800 letadel. Stroje české výroby působily ve 40 zemích a v některých slouží dodnes. Dále čtěte: (Tato americká létající nestvůra se výroby nedočkala. Projekt Airgeep skončil neúspěchem).