خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn

Speciál Tatra 815 TPL utáhl bez problémů čtyřsettunové letadlo

Tatra 815 TPL byla vyrobena na zakázku ČSA
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Auto-Moto 
20. srpna 2018 13:06 / Internet
  1   0
Kopřivnická Tatra je díky svým pokrokovým a unikátním technologiím legendou v oblasti vývoje těžkých vozidel. Během dlouhé historie tohoto výrobce vznikla také řada unikátů. Jedním z nich je letištní tahač Tatra 815 TPL, který vznikl na objednávku ČSA.

Vozy Tatra si získaly po celém světě pověst spolehlivých a hlavně odolných pracantů i v těch nejtěžších podmínkách. Na unikátním tatrováckém podvozku vznikla také celá řada vojenských a závodních speciálů, které se proslavily několikanásobným vítězstvím v legendárním závodu Dakar.

Jeden z nejpozoruhodnějších strojů, který vyjel z kopřivnické továrny, je letištní tahač Tatra 815 TPL. Tento speciál vznikl v roce 1987 na objednávku ČSA, kdy národní letecký dopravce vypsal takzvaný tematický úkol, jehož cílem bylo získat silný tahač letadel, který by zvládl po letištní dráze pohybovat i těmi nejtěžšími letouny. Do té doby se u nás v roli letištních tahačů totiž používala sériová vozidla Tatra 813 6x6, 815 nebo Tatra 141.

Tyto letištní tahače byly nezbytné při stání letadel na stojánce čumákem k odbavovací hale. Dříve totiž většina letadel pojížděla přední částí k letištní hale a teprve poté se otáčela o 180 stupňů, přičemž k hale byla natočena ocasem. Tento způsob se přestal ve světě využívat koncem 60. let v souvislosti s problematickým spouštěním motorů, kdy spaliny mířily přímo na letištní halu.

V zadání ČSA byly jasné požadavky, které kladly důraz zejména na výšku a tažnou sílu. Vozidlo podle specifikací nemělo přesáhnout výšku dva metry a muselo být schopné táhnout letadlo o hmotnosti 230 tisíc kilogramů. Konstruktéři Tatry zadání splnili a stvořili letištní monstrum, které dokázalo po dráze táhnout letoun o celkové váze 405 tisíc kilogramů.

Téměř osmimetrová Tatra 815 TPL vážila 28 tun a poháněl ji devatenáctilitrový vzduchem chlazený dvanáctiválec o výkonu 235 kW. Tento pokrokový vůz si tak dokázal poradit s jakýmkoliv strojem, který na pražském letišti přistál. Důkazem je také test, kterému byla Tatra 815 TPL podrobena, když dokázala bez problémů táhnout v té době největší transportní letadlo An 124 Ruslan, které bylo plně naloženo na svou maximální vzletovou hmotnost 405 tun. Dále čtěte: (Vlak Slovenská strela byl chloubou ČSD. Tatra chystá jeho nákladnou kompletní renovaci).

Lukáš Bauer | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Kluka nebo holku? Recept je překvapivě jednoduchý

Dům a zahrada

Chystáte se běhat se psem? Tohle rozhodně nepodceňujte

Cestování

Deset nejúžasnějších muzeí na světě. Tip na podzimní aktivity