Řidiči jsou přežitek. IN je jezdit bez nich
Jsou tomu dva roky, co vyrazil první autobus bez řidiče do víru velkoměsta. Premiéra to nebyla nikterak slavná. V Las Vegas to netrvalo ani hodinu a přišla i první bouračka uměle řízeného stroje. Na vině ale nebyla umělá inteligence, nýbrž řidič nákladního automobilu, který minibus přehlédl při couvání. Nikomu se naštěstí nic nestalo a robotický řidič i přes prodělané trauma pokračoval v testování.
Taxíky bez řidičů…
Zhruba ve stejnou dobu se rozjel i projekt autonomních taxi firmy Waymo, která patří do flotily podniků vlastněné Googlem. Ta jako první na trhu dokázala po zhruba deseti letech vývoje a proinvestované miliardě dolarů spustit placenou přepravu. V arizonském Phoenixu si můžete přes aplikaci objednat taxi, které sice má obsazené místo řidiče lidskou posádkou, ale jen pro sichr. O zbytek se stará zabudovaný robot, který dokonce o svých záměrech audio-vizuálně informuje posádku. Jediné, co je zatím robotickému řidiči vytýkáno, je pomalá jízda a neplynulé přejíždění z jednoho pruhu do druhého. Co naopak pasažéři oceňují, je předvídatelnost a eliminace rizika chyby lidského faktoru.
Klasickým minibusům odzvonilo
Podobnou cestou na starém kontinentě se vydaly firmy Ericsson a Nobina. Od loňského roku probíhá ve Stockholmu testování minibusu pro 12 lidí, který jezdí na 1,5 kilometru dlouhé trase. V průběhu 16 měsíců se mají odstranit i drobné problémy, a pakliže se to povede, novinka vyjede na silnice.
Autobus řídí lasery, které vysílají signály. Díky jejich odrazům stroj "vidí" a může reagovat na okolí, chodce a ostatní účastníky provozu. Problémem je zatím jen silná mlha nebo hustý déšť. Ty působí na senzory jako pevná překážka a autobus se odmítá rozjet. To, co je pro město největší benefit, je ekonomická stránka věci. V současné době tvoří řidiči až polovinu nákladů na veřejnou dopravu, firmám se tak vyplatí investovat do nových technologií.
Vlak nabo autobus?
Největší robotický vlak na světě se nyní prohání po australských pouštích. Pozadu nezůstává ani Čína. Město Ču-Čou ve střední Číně je svědkem unikátního hybridu vlaku a autobusu. Přepravní společnost CRRC testuje 30 metrů dlouhý „inteligentní autobus“, který je schopný pojmout 300 lidí a pohybuje se rychlostí až 40 km/hod. Jako kolejnice mu budou sloužit bílé čáry na vozovce, kdy speciální snímače uvnitř vozu budou vyhodnocovat dráhu vozidla a přizpůsobovat se dopravní situaci v reálném čase. Hlavní výhodou je cenová dostupnost. Výstavba kilometr dlouhé trasy vyjde na zhruba 100 milionů dolarů, ale firma CRRC garantuje maximální investici 2 miliony USD.
Uvidíme, kdo se první prosadí v opravdu masovém měřítku a dokáže eliminovat všechny zatím zásadní chyby bezpilotních dopravních prostředků. Již dnes je ovšem jasné, že dopravě, jak ji známe, odzvonilo, a čekají nás (snad) růžové zítřky bez dopravních nehod a otrávených řidičů taxi služby.