Nový typ akumulátoru pro elektromobily s pozoruhodnou technologií
Snahy většinou míří ke zvýšení hustoty energie. Na University of Cambridge a dalších vědeckých pracovištích se zaměřili na rychlost nabíjení. Pomocí jim má být nový materiál. Konkrétně se jedná o niob.
Dražší, nebo levnější?
Pozoruhodné na zvolené technologii je také skutečnost, že by mohla být levnější, než stávající technologie založená na lithiu. Dnes se totiž u moderních akumulátorů pracuje s velikostí zrn materiálů v řádu nanometrů. U niobových akumulátorů jde o mikrometry, což je mnohem méně náročné z hlediska výroby.
Rychlost nabíjení
Při nabíjení každého akumulátoru jde o to, jak rychle se dostanou ionty z katody na anodu. Na své cestě putují elektrolytem. Jakmile se přenesou, je akumulátor nabitý. Nově používané niobo-wolframové oxidy jsou v této úloze neporovnatelně rychlejší. Nabíjení by tak bylo možné mnohonásobně zrychlit. Konkrétně u automobilu bychom se mohli dostat ze současných dvou hodin na nějakých 8 minut. To už je doba, po kterou není problém zastavit, udělat si malou přestávku, vypít kávu a pokračovat v cestě bez zbytečného zdržování.
Úskalí
Zatím vypadá vše skvěle. Nižší cena, vyšší rychlost nabíjení. Je tu ale jiný problém. Takto vzniklé akumulátory budou mít podle všeho nižší napětí. A další nevýhodou je, že k cílovému produktu je poměrně daleko. Od základního výzkumu k funkčnímu výrobku může uplynout i pěkná řádka let. Takže zatím má pravdu i vizionář a velký propagátor elektromobilů Elon Musk, který tvrdí, že v současnosti žádné revoluční baterie neexistují nebo nejsou běžně dostupné. Další zajímavé informace o elektromobilech můžete najít v článku zde.