Novou automobilovou hvězdou pro Česko je auto z Rumunska

 Auto-Moto 
14. března 2022 21:03 / Petr Vlach
  3
📷
2 fotografie v galerii
Dosavadní král Dacia Duster bude mít konkurenci z vlastní stáje Pixabay
Ještě před pár lety by mnohý Čech nedal dopustit na mladoboleslavské výrobky. Jenže dnes je ledacos jinak.

Mezi auta, která pozoruhodně zaujala, patří zcela jistě Dacia Jogger. Má samozřejmě řadu omezení, ale současně mnoho výhod. Je zajímavé, proč se ostatní značky vzdaly tam, kde mohly realizovat ještě velmi pěkné prodeje.

Sázka na poměr cena-výkon

Dacia jednoznačně vsadila na skvělý poměr ceny a výkonu. Jogger je totiž i v té nejvyšší výbavě a při sedmimístném provedení pod půl milionem korun. Přitom má obrovský zavazadlový prostor, uveze až sedm pasažérů, má slušnou spotřebu stále ještě spalovacího motoru, který ale nabízí i v provedení LPG, takže lze jezdit relativně velmi úsporně. Veškerá technika funguje tak, jak má. Na displeji se dá zrcadlit váš mobil dokonce bezdrátově, což často nezvládají ani prestižnější značky. A pokud budete spokojeni jen s pětimístným provedením a základní výbavou, dostanete se i na 373 tisíc. Výbava o stupeň lepší pak začíná na 418 tisících. Nejlepší výbava pak začíná na 440 tisících. Něco podobného vám dnes nenabídne za tak veliké auto nikdo. Otázkou je proč.

Kde je konkurence?

Konkurence zkrátka zahájila masivní přesun k elektromobilitě. Té se do budoucna nezříká ani Dacia, ale nespěchá tolik jako ostatní. Zájemci o větší vozy se tak potýkají s tím, že byla ukončena výroba oblíbeného Citroenu Berlingo ve spalovací variantě. Podobně dopadly i další oblíbené značky. Jenže pro řadu lidí je stále potřebné mít možnost dlouhého dojezdu. Ať už z hlediska rodinné dovolené, dlouhých cest za rodinou, nebo třeba fungování firmy závislé na dopravě. A zatímco nejlevnější elektromobily s nízkým dojezdem začínají na 800 tisících korunách, Dacia Jogger je k mání prakticky za polovinu a v kombinaci benzín a LPG ujede až 1300 km na jedno tankování.

Má smysl?

Otázkou ovšem zůstává, zda a pro koho má smysl do vozu tohoto typu investovat. Nabídka může zaujmout zejména řidiče, který nebyl zvyklý na kvalitní moderní vůz a jezdil dosud nějakým dvacet let starým modelem. Takový řidič bude mít potěšení jak z jízdních projevů nového vozu, tak i z technických vychytávek a moderních technologií. Koupit toto auto si také může ten, kdo si rád pořizuje nové auto, chce, aby mu vůz nějakou dobu vydržel a preferuje praktičnost před technickou úrovní a luxusem. Mezi zájemci budou i ti, kdo ještě chtějí stihnout auto se spalovacím motorem. Zde je ovšem třeba říct, že právě v oblasti motoru panuje u Dacie nejvíc pochybností. Je zde totiž stejný litrový tříválec jako v malém Sanderu. Je jasné, že motor i přes relativně lehkou karoserii Joggeru bude pracovat na svých hranicích. A pak tu jsou fanoušci značky, kteří do nákupu půjdou třeba na základě dobrých zkušeností s jinými modely.

Je ale dobré zvážit i protiargumenty. Jednak samotná Dacia bude v příštích letech elektrifikovat. Jogger by měl získat hybridní jednotku, takže by možná bylo moudré počkat, jaké parametry nabídne. Druhým problémem může být stále rostoucí cena benzínu i LPG. Do budoucnosti se dá navíc počítat s tím, že bude na klasická paliva uvalena vyšší daň, aby se zvýhodnil provoz na elektřinu. Může se proto stát, že ze dnes velmi úsporného motoru na LPG se stane relativně nákladná a málo výkonná jednotka.

Zdroj: Dacia.cz, Autosalon.tv.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Televize je stále oblíbené médium, v průměru před "bednou" prosedíme až 4 hodiny denně

Dům a zahrada

Vodní kámen zlikviduje konvici, myčku i pračku. Zatočte s ním některou z osvědčených metod