Automobilová legenda. Zajímavosti, které jste možná nevěděli
Tajné oddělení
Henry Ford je posedlý myšlenkou na cenově dostupný vůz. Zřizuje proto v roce 1906 tajné oddělení plné schopných inženýrů. V uzavřené tajné místnosti po dva roky společně s Henrym Fordem dumají a vymýšlejí návrh prvního lidového auta. Ford chce pro své auto jen to nejlepší. Při zkoumání materiálů tak naráží na vanadiovou ocel, která je lehčí a třikrát pevnější než běžně dostupná ocel. V Americe té doby ji však nikdo neumí vyrobit. A tak si Ford doveze z Francie metalurga a začne si ocel vyrábět sám. Součástkami z vanadiové oceli tak mohou chlubit jenom luxusní francouzská auta a model T. O unikátním autě pro země třetího světa se dočtete zde.
První vozy
První „téčko“ je vyrobeno 27. září 1908 a během října vyrobí dělníci dalších 8 vozů. Nejsou však určeny pro Američany. Ford je posílá na autosalon do Paříže a na výstavu v londýnské Olympii. Američanům se představuje v Grand Central Palace v New Yorku až 31 prosince.
Problémy s výrobou
Prakticky ihned po uvedení na trh vznikne Fordovi problém. O auto je takový zájem, že výroba nestíhá. A tak v roce 1910 nechává postavit novou továrnu prošpikovanou nejmodernějšími vychytávkami té doby. Na celém světě žádná modernější neexistuje. A tady jako první zavádí pásovou výrobu. Dělníci vozy montují na pohyblivých poncích, které putují po jednotlivých pracovištích. Výroba a montáž probíhá směrem od střechy do přízemí. V nejvyšším patře se vyrobí panely karoserií, ve třetím truhláři vyrobí kola, nasadí pneumatiky a lakýrníci nalakují plechy. Ve druhém patře se auto zkompletuje na kovovém šasi a nakonec vyjede po rampě v přízemí.
Neuvěřitelná produktivita
Tempo výroby se v prvých letech každý rok zdvojnásobí. V roce 1910 vyrobí Ford 19 050 další rok 34 858 a v roce 1912 už 68773 automobilů. A výroba se i nadále zrychluje. Postupně se kompletace jednoho vozu zkracuje z původních 12 hodin na, v té době neuvěřitelných, 93 minut. Z výrobního pásu tak sjíždí každé 3 minuty nové auto. V roce 1923 pak dosahuje vrcholu, kdy továrna doslova chrlí každých 15 vteřin nový vůz! O rekordních prodejích málem zkrachovalé značky jsme informovali v tomto článku.
Nedosažitelná cena
Díky pásové organizaci výroby je cena nového vozu hluboko pod cenami konkurence. První vozy se prodávaly za 850 dolarů. A zákazníci šílejí. U konkurence se totiž cena nového auta nedostane pod 2 000 dolarů. A díky vysoké produktivitě fordovy továrny cena dále klesá až na neuvěřitelných 290 dolarů.
Miliony aut
V červnu roku 1924, přesně ve středu 4. června. sjede z výrobní linky vůz, kterým téčko překoná hranici 10 000 000 vyrobených automobilů. A když je v květnu roku 1927 výroba plechové Lízy ukončena, zastaví se číslo na 15 176 888 vyrobených kusech.
Splněný sen
Henri Fordovi se tak splnil sen, který měl u zrodu své výroby. „Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno - a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem“.