Den, kdy skončila obdivovaná legenda
Concorde, nadzvukový dopravní letoun výrobce Aérospatiale - BAC se ve středu, 26. listopadu roku 2003 vydal na svůj poslední let z Londýna do Bristolu, kde byly Concordy vyráběny, aby zaujal své místo v muzeu ve Filtonu.
Do dnešních dnů tak skončila éra civilních nadzvukových letů mezi Evropou a Amerikou, která byla zahájena zřízením první pravidelné komerční linky v roce 1979.
Mimo vysoké provozní náklady, poměrně krátký dolet pouhých 6000 km, problémy na mnoha letištích, které letounu pro nadměrný hluk odmítaly dát svolení k přistání, byla hlavním důvodem ukončení provozu tragická nehoda na pařížském letišti Charlese de Gaulla dne 25.7.2000, kterou ještě mají mnozí v paměti. Po požáru paliva vytékajícího z proražené palivové nádrže se letoun asi po minutě po startu zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže. Hrůzostrašné záběry z nehody tehdy obletěly doslova celý svět. Při tragédii přišlo o život všech 109 osob na palubě a další čtyři osoby zahynuly v troskách hotelu.
Přesto, že se jak Air France, tak i British Airways ještě pokusily leteckou linku mezi Paříží resp. Londýnem a New Yorkem na konci roku 2001 obnovit, dny Concordu byly sečteny, a tak se slavný letoun, který se poprvé vznesl k obloze v Toulose v březnu roku 1969, vydává v listopadu 2003 na svůj poslední krátký let.
Concorde byl skutečně nevšední a po všech stránkách výjimečný letoun. Pokud by jste ho chtěli vidět a budete-li mít cestu do Německa, pak nezapomeňte navštívit Automobilové a technické muzeum Sinsheim nedaleko Mannheimu, kde je jeden z exemplářů Concordu vystaven a je možné se projít po jeho palubě.
Zážitek je to opravdu nevšední.